Mastercards Steve Flinter: ‘AI is gedemocratiseerd, the time is now’
Dr. Steve Flinter is Mastercards Labs’ Artificial Intelligence Practice Lead. Hij is verantwoordelijk voor de Artificial Intelligence (AI)- en Machine Learning (ML)-strategie.
Dr. Steve Flinter is Mastercards Labs’ Artificial Intelligence Practice Lead. Hij is verantwoordelijk voor de Artificial Intelligence (AI)- en Machine Learning (ML)-strategie.
NDC mediagroep lanceert dinsdag tijdens de AI Challenge in Groningen de bètaversie van de AI nieuwsfeed van Sport Noord. Al het sportnieuws wordt in deze feed op basis van interesses en voorkeuren van de gebruiker geselecteerd en gepresenteerd.
Kickstart AI, het ambitieuze project van Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips, hoopt dat Europa eind november bepaalt dat een van de vier onderzoekshubs voor kunstmatige intelligentie in Nederland komt. De vijf partijen investeren tientallen miljoenen euro’s en hopen dat hun AI Challenges talenten aanzuigen.
In onze eigen wereld zijn er ook overal ogen. Ogen die alles volgen, vastleggen, en herkennen. Ogen die niet alleen waarnemen, maar ook oordelen. Ogen, in de vorm van camera’s.
Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips, willen het AI-ecosysteem (Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie) in Nederland een impuls geven door de ontwikkeling van AI-technologie te bevorderen en te versnellen en door AI-talent in het land te stimuleren. Zij doen dat onder de noemer van Kickstart AI.
Hoe gaan overheden om met technologische ontwikkelingen en AI? Hoe zorgen ze dat de democratie blijft functioneren in zo’n snel veranderende omgeving?
Met ruim honderd concrete acties zoals intensieve samenwerking met bedrijfsleven en wetenschap gaat het kabinet de maatschappelijke en economische kansen van artificiële intelligentie (AI) voor Nederland benutten. Dat staat in het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie dat vandaag door staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) namens het kabinet naar de Kamer is gestuurd.
Dit rapport “Mensen + bots: Spanning en kansen” onderzoekt hoe bedrijven over de hele wereld AI gebruiken in hun customer journey en welke voordelen daaruit voortvloeien voor de organisatie en klanten. Aan dit onderzoek hebben customer experience experts meegewerkt van Rakuten (Japan), Orange Bank (Frankrijk) en Sutter Health (Verenigde Staten).
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) presenteert morgen in Den Haag het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie (AI) van het kabinet. Aansluitend lanceren bedrijven, organisaties, kennisinstellingen en overheden de Nederlandse AI Coalitie, een publiek-private samenwerking om de kansen op dit thema voor Nederland te benutten.
De Universiteit van Amsterdam gaat een samenwerking aan met TNO en CWI voor onderzoek naar de impact van intelligente autonome systemen in de maatschappij en de adoptie van op AI gebaseerde systemen. Daartoe tekenden de drie organisaties afgelopen week een intentieverklaring.
Slimme tools vinden steeds meer hun plek in het onderwijs. Een internationaal speelveld, waarin China een voorname rol speelt. Welke impact heeft dat op Nederland?
Zeven tot zestien minuten is momenteel de ideale lengte voor een video. Maar hoe wordt je zo relevant mogelijk op YouTube, ook wel het platform dat ‘ ideaal is om je video goed te verstoppen’? Vele experts vertellen hoe de algoritmes van het platform werken, wat de juiste content is om uit te zenden, en hoe je SEO inricht voor video’s. In zeven podcasts komen de de onderwerpen aan bod. Dit is deel 1, met Tubelift, Rijksmuseum en Maak.
Een kleine zoektocht naar de rol van data in de retailsector toont tientallen websites over het belang van business intelligence (BI). Een mooie en belangrijk klinkende term, maar daardoor misschien ook afschrikwekkend en eng. Toch zijn genoeg retailers hier in meer of mindere mate al jaren mee bezig, bewust én onbewust. Maar hoe doen ze dat dan en wat houdt BI nou in? Hoeveel aandacht verdient het? En wat levert het op?
Het zelflerende systeem achter het platform bol.com doet elke seconde zo’n 200 tot 500 aanbevelingen. Die voorspellingen moeten zo relevant en persoonlijk mogelijk zijn voor de ruim tien miljoen klanten. Dit zijn de inzichten uit tien jaar AI-ontwikkeling.
Alle slimme huidige technologie ten spijt, we zijn vaak helemaal nog niet zover als we denken. Zeker niet als je het vergelijkt met wat er in de afgelopen decennia werd bedacht, voorspeld en verwacht. Hooverboard? Niet echt. Zelfrijdende auto? Mwah. Autonoom opererende, zelflerende computersystemen? Op één hand te tellen.