Nederlandse marketeers: geen haast met AI
Datagedreven marketeers in Nederland herkennen de opkomst van AI in hun vak, maar kijken de ontwikkelingen nog aan. Nog niet de helft is er serieus mee bezig.
Datagedreven marketeers in Nederland herkennen de opkomst van AI in hun vak, maar kijken de ontwikkelingen nog aan. Nog niet de helft is er serieus mee bezig.
Generatieve AI verandert het marketinglandschap en zorgt voor een revolutie in de manier waarop bedrijven omgaan met hun doelgroepen. Generatieve AI wordt op verschillende manieren gebruikt in marketing, zoals e-mailmarketing, marketing lead scoring, klantenserviceroutering, fraudedetectie, cross-selling en upselling en chatbots van de klantenservice. 77 procent van de bedrijven onderzoekt kunstmatige intelligentie, waa
De toekomst van AI voorspellen kan niemand, maar de contouren van het nabije voorland zijn duidelijk: open source. Dat gaat AI toegankelijker en betaalbaarder maken. Met naar verwachting kleinere modellen, lokaal, dicht bij de gebruiker – zoals op een telefoon of andere hardware. Daarom een blik op belangrijke spelers, toepassingen en businessmodellen.
Kunstmatige intelligentie gaat komende jaren en decennia het werk van miljarden mensen veranderen. Adviesbureau McKinsey denkt dat 70 procent van werknemers de helft van zijn taken kan laten automatiseren. Zeker marketeers moeten hun borst nat maken, retailers juist niet.
AI-oplossingen kunnen alleen werken met de juiste input. Verkeerde of te weinig gegevens zijn een probleem, maar ook te veel of te eenzijdige data.
Het Europees Parlement is het vandaag eens geworden over regels voor kunstmatige intelligentie. Deze regels moeten leiden tot wetgeving die in de hele EU van kracht wordt. De komende tijd gaan het parlement en de lidstaten in onderhandeling over de wet, die al in 2021 werd voorgesteld door de Europese Commissie.
Accenture investeert 3 miljard dollar in AI om klanten te helpen transformeren. Het bedrijf zal het aantal AI-specialisten verdubbelen tot 80.000 en de inzet van AI-toepassingen in 19 sectoren intensiveren. Deze uitbreiding van de Data & AI-praktijk resulteert volgens de adviseur in de ontwikkeling van nieuwe sectorspecifieke oplossingen en kant-en-klare modellen.
Neople uit Den Bosch neemt de chatbottak Conversational van GroupM over. De start-up gebruikt generatieve AI waardoor bedrijven bots kunnen inzetten als ware digitale werknemers.
Zes DDMA-experts over hun verwachtingen rond de invloed van Generatieve AI en Large Language Models op verschillende marketingdisciplines.
Facebook brengt een volgend AI-model onder open source-licentie uit en brengt de nieuwe tecnologie naar het domein van de muziekwereld.
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft Natasha Alechina benoemd tot hoogleraar Safe and Responsible AI bij de faculteit Bètawetenschappen. De benoeming gaat in per 1 september 2023.
Autofabrikant Tesla staat ervoor open om de slimme software van zijn auto’s in licentie aan derden te verkopen.
Met AI nog beter personaliseren: niet alleen individuele productaanbevelingen, maar ook e-mails, afbeeldingen en andere content op basis van klantdata.
Talentwervingsplatform Recruitee, onderdeel van Tellent, lanceert per direct een AI-schrijftool voor vacatureteksten. Met deze tool bevordert het wervingsplatform voor talent naar eigen zeggen de zoektocht naar geschikte kandidaten voor klanten.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen om de omgang met persoonsgegevens bij organisaties die gebruikmaken van generatieve artificiële intelligentie (AI), zoals ChatGPT. Als eerste heeft de AP software-ontwikkelaar OpenAI per brief om opheldering gevraagd over chatbot ChatGPT. De AP wil onder meer weten hoe OpenAI omgaat met persoonsgegevens bij het trainen van het onderliggende systeem.