More stories

Premium

Europese durfkapitaalinvesteringen dalen in aantallen, maar blijven stijgen in bedragen

Het totale bedrag aan ‘venture capital’-investeringen, ofwel durfkapitaalinvesteringen, steeg wereldwijd aanzienlijk het afgelopen kwartaal, van 69,1 miljard naar 86,6 miljard euro. Ook Europa zag een flinke stijging, namelijk van 12,7 miljard naar 16,3 miljard euro. Dat blijkt uit het Venture Pulse-rapport van KPMG, een kwartaalanalyse van wereldwijde venture capital-investeringen.

Scale-ups
Premium

AP: onstuimige opkomst AI vraagt om waakzaamheid van iedereen

Kunstmatige intelligentie (AI) maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar staat als technologie deels nog in de kinderschoenen. De beheersing van de risico’s van AI-systemen brengt risico’s met zich mee. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland (RAN).

Artificial Intelligence
Premium

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool ontwikkeld, de ‘Schoonmaak AI-ssistent’. Deze is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf, en werkt als een digitale vraagbaak die dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie gesproken woorden in vrijwel alle talen kan herkennen en vertalen. De Schoonmaak AI-ssistent is een innovatie in de schoonmaakbranche.

Artificial Intelligence
Premium

Webhosting behoorlijk duur geworden

Webhosting pakketten zijn sinds mei 2020 gemiddeld 39,83 procent duurder geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Start24.

Tech
Premium

Voortaan video-advertenties mogelijk op ah.nl

Vanaf nu zijn video-advertenties mogelijk op ah.nl en in de ah app en is er een offsite display-propositie met targeting mogelijkheden gelanceerd, gebaseerd op relevante klantinzichten. Daarnaast rijdt binnenkort de eerste AH bezorgbus met advertentie door Nederland. Deze vernieuwingen en meer werden vandaag aangekondigd tijdens het jaarlijkse AH Retail Media evenement van Albert Heijn.

Retailmedia
Premium

Audioreclamemarkt groeit met 10,4 procent

De audioreclamemarkt blijft indrukwekkend groeien in het tweede kwartaal van 2024 met een stijging van ruim tien procent. Hiermee houdt de audioreclamemarkt de enorme groei vast. Adverteerders investeerden maar liefst 67,5 miljoen euro in audioreclame, een toename van 6,3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.

Online advertising
Premium

ACM: Veel bedrijven voldoen nog niet aan Europese digitale wetgeving

Veel aanbieders van online diensten hebben hun zaken nog niet op orde als het gaat om de naleving van de verplichtingen uit de Digital Services Act (DSA) en de Platform-to-Business Verordening (P2B). Dat blijkt uit een recente steekproef van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), waarbij de autoriteit enkele tientallen bedrijven onder de loep nam.

Venture
Premium

Groei investeringen in Nederlandse startups zet nog niet door

Waar het jaar sterk uit de startblokken kwam in het eerste kwartaal, is tijdens het tweede kwartaal sprake van een sterke daling in investeringen in Nederlandse startups ten opzichte van het vorige kwartaal. Dat blijkt uit het Quarterly Startup Report, een driemaandelijkse data-analyse van Dealroom.co, Golden Egg Check, KPMG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), Techleap, Invest-NL en Dutch Startup Association (dSa).

Start-ups
Premium

Markt smarthome-apparaten naar 6,3 miljard euro

Zes op de tien huishoudens in Nederland bezit een of meer slimme apparaten: toestellen die met een app of via internet zijn te bedienen.

Internet of Things
Premium

‘Slimme AI-agents nemen rol zoekmachines en marktplaatsen over’

Een kwart van de online aankopen wordt in 2030 niet door mensen gedaan, maar door AI-agenten. Dit soort persoonlijke butlers, of digitale vertegenwoordigers, zet ook de online reclamewereld op zijn kop.

Artificial Intelligence
Premium

Vitens zet digital twin in om beschikbare hoeveelheid water en storingen te beheren

Vitens, leverancier van drinkwater aan zo’n 5,9 miljoen klanten in Nederland, maakt gebruik van een digital twin om het complexe leidingnet en de hoeveelheid water te beheren. Water is een eerste levensbehoefte, maar er wordt steeds meer gevraagd van het 48.000 kilometer lange leidingnet op het gebied van waterverbruik en onderhoud. Vitens ontwikkelde daarom een digital twin met ArcGIS-software van Esri, waarmee het actuele en toekomstige inzicht in de hoeveelheid water en mogelijke storingen werd verbeterd.

Tech
Premium

Europa bevraagt handelspraktijken Temu en Shein

De Europese Commissie vraagt Temu en Shein om informatie te verstrekken over hun handelspraktijken. Daarmee reageert de overheid op klachten over oneerlijk en misleidend gedrag.

Legal
Premium

Amazon krijgt Temu-achtige koopjesafdeling die vanuit China verscheept

Rumoer op de Chinese e-commercemarkt omdat Amazon een nieuw verkoopkanaal opent voor Chinese verkopers. De Amerikaanse reus komt met een koopjesafdeling waar handelaren direct aan westerse consumenten kunnen verkopen tegen Temu-achtige afbraakprijzen.

E-commerce
Premium

Verkoopdruk Bitcoin door uitbetaling Mt. Gox

De omgevallen cryptobeurs Mt. Gox begint volgende maand met uitbetalingen aan gedupeerden. Zeker 140.000 bitcoins  of Bitcoin Cash komen dan vrij en dat heeft directe gevolgen voor de koers. Die daalde maandag al naar 61.000 dollar.

Crypto
Premium

Toezegging Ticketmaster: consument heeft weer keuze uit doorverkoopplatforms

Consumenten die hun mobiele Ticketmaster-tickets willen doorverkopen buiten het platform van Ticketmaster, kunnen dat blijven doen. Ticketmaster doet deze toezegging na een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de doorverkoop van mobiele Ticketmaster-tickets.

E-commerce