What's new

Top stories

Merken die tijd omarmen ‘disrupten’ de markt

Tijdens SxSW sprak Design Director Christine Todorovich van Frog Design over het fenomeen tijd. Herinner je je de tijd voor de smartphone? Dat je ‘gewoon’ in de trein ging zitten zonder op je scherm te staren? Soms sprak je iemand aan die je nog niet kende. Nu doen we dat alleen nog digitaal; vet filmpje, like! Nog los van of hetgeen wat je ziet, nu eigenlijk echt of fake is.


SxSW: waarom kopiëren (g)een goed idee is

‘Goh, jouw nieuwe telefoon lijkt wel erg veel op een iPhone.’ Zonder dat we het echt door hebben zijn alle telefoons op elkaar gaan lijken. Waar ze in de jaren ‘90 nog van elkaar verschilden in kleur, vorm en omvang is zowat elke telefoon nu zwart, van glas, met een knopje onder het scherm en een achterkant die in drie kleuren verkrijgbaar is: zwart, grijs of iets fels, zoals roze of blauw.


Column: #DeleteUber

In de stad New York melden zich wekelijks zo’n vijftigduizend nieuwe gebruikers bij Uber aan. Een duizelingwekkend aantal sign-ups voor een dienst die alweer acht jaar bestaat. En de impact van de giga-startup is in alle markten terug te zien. Van de ooit veertigduizend yellow cabs die door de New Yorkse Madison Avenue sjeesden, is nog maar een kwart over.


Ancilla van de Leest (Piratenpartij): ‘Wij zijn geen one issue partij’

In ieder geval één zetel. Daar rekent Ancilla van de Leest, lijsttrekker van de Nederlandse Piratenpartij, op. Maar meer zou mooi zijn. En ook noodzakelijk wanneer je wilt dat digitale burgerrechten, in de brede zin, serieus genomen gaan worden door de politiek. “Internet en de mogelijkheden daarvan worden door veel politici bekeken als een economische kwestie. Dat is belangrijk en goed, maar het besef dat de digitalisering ingrijpende gevolgen kan hebben op de basisprincipes van een vrije samenleving lijkt te ontbreken.”


KPMG: Fors minder kapitaal naar fintech bedrijven

De wereldwijde investeringen in fintech, technologische innovatie in de financiële sector, zijn vorig jaar fors gedaald vergeleken met 2015. In 2016 werd voor een bedrag van 24,7 miljard dollar gestoken in bedrijven die actief zijn met technologische innovatie in de financiële sector. In 2015 was dit nog 46,7 miljard. Dit blijkt uit de Pulse of Fintech, een onderzoek van KPMG naar de investeringen die wereldwijd gedaan worden in fintech.


Meer artikelen in Innovatie

Nieuwsbrief