4Suites: ‘Innovatie stopt te vaak bij de deur’

Hotelkamers slim maken, dat is wat de start-up 4Suites doet. Koen Bentvelsen is verantwoordelijk voor de marketing & communicatie. “Een slimme hotelkamer zorgt voor een persoonlijke klantbeleving.”

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

“Twee van de oprichters, Lennart en Johan de Haan, zagen dat kantoren die veel flexwerkplekken aanbieden wel een systeem konden gebruiken voor het reserveren en factureren én het verschaffen van toegang tot zo’n werkplek. Ook voor hun eigen vastgoed werd dit systeem ingezet. De technologie is het afgelopen jaar volledig doorontwikkeld in samenwerking met de Best4u Group en in 2016 is 4Suites opgericht. 4Suites richt zich op hotels, vastgoed en vakantieparken. Het systeem is al in een aantal hotels geïmplementeerd, onder andere Qbic WTC Amsterdam en Boutique Hotel Leiden. Er zitten nog veel meer leuke projecten in de pijplijn, met vakantieparken en vakantievilla’s bijvoorbeeld.”

Wat doen jullie precies?

“Wij bieden een makkelijke manier om hotelkamers, vakantiehuizen en flexwerkplekken direct mobiel toegankelijk te maken. Aan de hardwarekant hebben we de sBox en een chipoplossing ontwikkeld die ieder bestaand slot mobiel toegankelijk maakt zonder dat er iets vervangen hoeft te worden. Daarnaast blijven bestaande keycards of sleutels nog gewoon werken. We vervangen dus niets. Het is een plug ‘n’ play, draadloze oplossing die binnen een kwartier kan worden geactiveerd. Daarbij hoort de 4Suites-app, die werkt als een sleutelwallet. De gast ontvangt automatisch de inloggegevens zodat zij de sleutel op hun telefoon kunnen activeren. De hotelier of host kan instellen vanaf wanneer en tot hoe lang de sleutel moet kunnen werken, of dit gebeurt automatisch op basis van de reservering. Maar de app kan veel meer. De perfecte customer journey houdt in onze visie in dat iemand via de app een hotelkamer boekt. Bij het inchecken hoeft hij geen formulieren meer in te vullen maar kan hij direct naar de kamer lopen, want het nummer is al bekend in de app. De gast gaat met zijn smartphone naar binnen en kan via de app roomservice bestellen of een excursie boeken. Uiteraard biedt de app ook informatie over de faciliteiten van het hotel en de omgeving. Aan het einde van het verblijf checkt de gast automatisch uit en verloopt ook de betaling geautomatiseerd. De gast waardeert het gemak en voor de hotelier is het een bron van nuttige informatie.”

Koen, 4SuitesWat voor informatie?

“De hotelier beschikt over een dashboard waarmee hij precies kan zien welke deuren zijn geopend, wat de voorkeuren zijn van de gast, enzovoorts. Alle data worden verzameld zodat het hotel beter kan inspelen op wat gasten willen. Bijvoorbeeld het assortiment van de minibar of de timing van de kamerschoonmaak aanpassen. Via het dashboard regel je ook wie waar toegang toe heeft. Iemand die bijvoorbeeld een sauna-arrangement heeft geboekt, kan op die dag zelf de sauna openen. De data zijn nuttig om trends en patronen te onderkennen maar kun je ook op gastniveau gebruiken, zodat een vaste bezoeker persoonlijke aandacht krijgt.”

Hoe waarschijnlijk is het dat iemand op de 4Suites-app een hotel gaat boeken?

“Het mooie van die boekingsfunctionaliteit is dat hotels speciale tarieven of extra’s kunnen  pushen. Met name iemand die al in het hotel heeft verbleven en dus ook de app heeft gedownload kan zo heel gemakkelijk een nieuwe boeking maken met extra voordelen. Voor hotels is het voordeel dat ze minder afhankelijk zijn van online reisagenten als Booking, die forse commissies rekenen. Let wel, we willen geen boekingssysteem worden en we hangen er ook geen verdienmodel aan. Het gaat om ons het totaal digitaliseren van de guest experience waarbij de gast zijn volledige verblijf kan managen met zijn eigen smartphone.”

Wat kost het?

“De eenmalige installatiekosten zijn vanaf 50 euro per deur, terwijl vergelijkbare systemen daar een factor tien boven zitten. Daarnaast rekenen we voor de software/app een maandelijkse fee, die afhangt van het aantal deuren.”

De gast moet de 4Suites-app downloaden om gebruik te maken van een slimme hotelkamer. Blijft dat zo?

“Nee hoor. We zijn ook in gesprek met hotelketens en vakantieparken die interesse hebben in een whitelabel app. We werken met een open API en kunnen met veel systemen integreren.”

Hoe zit het met de veiligheid? Jullie hebben vast gehoord over het Oostenrijkse hotel waarvan de ‘smart’ kamersloten werden gehackt, waarna de gasten waren opgesloten.

“Het systeem wordt continu getest door hackers. Het hotel in Oostenrijk waar jij het over hebt gebruikte een volledig andere methode en netwerk. Ons systeem is niet op die manier te ‘gijzelen’. Ingesloten raken mensen nooit, want 4Suites kan ook naast pasjes en gewone kamersleutels worden gebruikt.”

Wat zijn jullie ambities met 4Suites?

“Dit jaar gaan we investeren in internationale bekendheid, onder andere door beurzen te bezoeken en partnerships op te zetten in binnen- en buitenland. We willen komend jaar de markt op in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje. Ons doel is om een grote mondiale speler te worden en de hospitality- en vastgoedmarkt te innoveren met smart technologie op een toegankelijke en budgetvriendelijke wijze.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug