-

EeZeeBee-oprichter: ‘Je beperken tot je specialisme is verleidelijk’

De oprichters van e-commercebedrijf EeZeeBee kennen de kledingbranche goed en weten daardoor wat er speelt. Dat helpt hen bij de acquisitie in die sector en bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Maar is zo’n specialisatie ook beperkend? “We willen nadrukkelijk niet alleen als fashionpartij worden gezien.”

Het leek initieel een vrij eenvoudige opdracht die Michael van der Knoop in 2007, toen nog als CEO van modebedrijf Waalwear, uitzette: bouw een virtuele showroom waarin we onze producten kunnen tonen aan onze klanten. Maar dat viel tegen. Geen bedrijf kon hem helpen. “Niemand kon iets bouwen dat precies aan onze wensen voldeed, zelfs gerenommeerde partijen kwamen met suboptimale oplossingen. Die kenden de techniek, maar hadden geen idee hoe de b2b-kledingwereld in elkaar zat.”

Uiteindelijk bouwden enkele oud-studiegenoten van Jeroen ten Napel, destijds ICT-manager bij Waalwear, een oplossing, precies zoals Van der Knoop het voor ogen had. “Jeroen en ik keken elkaar aan en wisten dat we een gouden idee in handen hadden. Er waren immers veel meer bedrijven zoals de onze die met dit soort problemen kampten.”

Kledingbranche

EeZeeBee was geboren: Van der Knoop werd CEO, compagnon Ten Napel CTO. Het bedrijf levert applicaties, b2b-webshops die zijn gekoppeld aan het ERP-systeem van klanten. Ook bouwt het add-ons voor pakketten als Exact, SAP en Envision, waardoor die beter bruikbaar worden in de kledingbranche.

“Inmiddels zijn we bijna vijf jaar verder. EeZeeBee heeft vijftien man in dienst en bedient momenteel zo’n 56 klanten.” Het bedrijf van Van der Knoop en Ten Napel heeft geen vreemd vermogen en groeit naar eigen zeggen jaarlijks met vijftien tot twintig procent. Omzetcijfers wil de CEO niet geven.

Ongeveer de helft van de klanten die EeZeeBee bedient komt uit de kledingbranche. Gezien de aard van het product dat ze verkopen en de achtergrond van de CEO en CTO is dat ook logisch. De expertise die Van der Knoop heeft over de sector is in verkoopgesprekken vaak doorslaggevend. Niet voor niets houdt hij zich vooral bezig met acquisitie en verkoop. “In het verleden hebben we mensen in dienst gehad voor verkoop, maar dat was met wisselend succes. Als een van je succesfactoren is dat je weet hoe de processen bij je klanten werken, moet je verkopers hebben die dat ook weten. Daar zijn we nu specifiek naar op zoek, maar die zijn lastig te vinden.”

Nieuwe producten

De specialistische kennis van de sector helpt het bedrijf ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten. “Het afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld hard gewerkt aan een nieuw productinformatiemanagementsysteem dat losjes is gebaseerd op Pinterest”, vertelt Van der Knoop. “We wisten vanuit eigen ervaring namelijk dat de meeste PIM-achtige oplossingen draken zijn om mee te werken.” Dat er behoefte was aan zo’n product, bleek wel uit de toezegging van twee grote partijen in de kledingbranche die als launching customer wilden optreden. Zij zegden vooraf toe het product af te nemen als het aan hun verwachtingen zou voldoen. “En dat deed het gelukkig.”

Doordat Van der Knoop en Ten Napel zo’n groot netwerk hebben in en veel kennis hebben van de sector, is het verleidelijk om zich met hun bedrijf vooral daarop te focussen. “Maar we willen nadrukkelijk niet alleen als fashionpartij worden gezien, omdat je daarmee een grote potentiële klantengroep buitensluit.”

Simultaan schaken

En dat is simultaan schaken, zegt Van der Knoop. “Het is aan ons om de balans te vinden in hoe we naar buiten treden. De modebedrijven hebben hun beeldmateriaal vaak goed op orde, dus het is verleidelijk om met de webshops voor hen naar buiten te treden. Dat ziet er mooier uit dan een b2b-webshop voor kabeltjes en snoertjes bijvoorbeeld, maar die moeten we ook laten zien. Inmiddels hebben we al aardig wat klanten buiten de kledingbranche, maar die binnenhalen is nu eenmaal een wat langer proces.”

De uitdaging voor Van der Knoop en Ten Napel is de komende tijd dan ook: binnenkomen bij grotere bedrijven en bij bedrijven buiten de kledingsector. “Het eerste gesprek realiseren is lastig, omdat veel bedrijven ons niet kennen. Daarom willen we zelf nu ook wat meer naar buiten treden. Begin november waren we bijvoorbeeld Gold Partner van Exact Live: als partijen je nu googlen en ze zien dat, geeft ons dat weer wat meer geloofwaardigheid.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond