-

Growth Tribe opent drie kantoren in Scandinavië

Growth Tribe opent deze maand kantoren in Zweden, Denemarken en Finland. Verder wil het de komende twee jaar nieuwe academies uitrollen in zeven andere Europese landen. Een noodzakelijke stap, aldus co-founder en CEO Peter van Sabben: “Wanneer het gaat om digitaal leiderschap en technische kennis loopt Europa flink achter op Amerika en China.”

Growth Tribe lanceerde begin 2015, als eerste speler in Europa, een lesprogramma gericht op growth hacking. Inmiddels is het werkveld van de Amsterdamse start-up uitgebreid met diverse trainingen. “Elk bedrijf dat wil groeien en in staat is om data te verzamelen behoort nu tot onze doelgroep.”

Test now, fix later

“Er zijn zo veel dingen die je zelf kunt doen om je marktpositie te versterken, zonder dat je hiervoor een marketingbureau hoeft in te schakelen,” verklaart Peter. Het probleem is echter dat veel mensen de benodigde kennis niet paraat hebben, waardoor ze alsnog zijn aangewezen op externe partijen. Met behulp van trainingen en in-house-programma’s wil Growth Tribe deze kloof verkleinen, waardoor elke onderneming snel stappen kan maken.

Data zijn hierbij leidend, zowel binnen het bedrijf zelf als bij klanten. Ook wordt er volop geëxperimenteerd middels het motto: test now, fix later. Door veel te testen en de bijbehorende data goed bij te houden, zie je volgens de growth hacking-methode snel wat wel en niet werkt. Mits er data kan worden verzameld, kun je alles testen.

Al ruim 4000 mensen getraind

Veel experimenten zijn gericht op het verhogen van de bezoekersaantallen of de conversie. Maar er zijn bijvoorbeeld ook gemeentes die growth hacking inzetten om te kijken op welke manier ze hun boodschap het beste kunnen overbrengen bij het publiek. De experimenten die niet aanslaan, worden afgewezen en de testen die wel werken worden verder opgeschaald. “Door de data goed in kaart te brengen, kunnen we eenvoudig herleiden wat de bron is van het succes. De kanalen die het beste scoren, worden vervolgens geoptimaliseerd.”

In de afgelopen drie jaar trainde Growth Tribe ruim 4000 mensen binnen 700 bedrijven volgens deze methode. Dit zijn overigens niet overwegend Nederlandse cursisten, want het bedrijf is al sinds de start wereldwijd actief. Naast Engeland, waar het al een kantoor had, en de Nordics wordt Growth Tribe regelmatig ingeschakeld door Aziatische bedrijven. “Ons ultieme doel is om dé standaard voor growth marketing te worden, in binnen- en buitenland.”

Groeien op eigen kracht

Waar de meeste techbedrijven worden ondersteund door investeerders, is Growth Tribe opgericht met eigen middelen. “Omdat we geen verantwoording hoeven af te leggen aan externe partijen kunnen we sneller werken en denken we nog sneller te kunnen groeien.”
Op dit moment speelt huisvesting in Amsterdam een belangrijke rol, aangezien het bedrijf in korte tijd is vertienvoudigd qua medewerkers. “Voor de uitbreiding van ons pand hoeven we geen beroep te doen op financiers, dit regelen we gewoon zelf.”

Om te bepalen of er ruimte is voor extra uitgaven, raadpleegt Growth Tribe de cijfers uit Exact Online. “Op de balans zien we precies hoe we er financieel voorstaan en hoeveel speelruimte er nog is. We hadden eerst een ander systeem, maar werden al snel te groot voor deze software. Onze boekhouder adviseerde ons om over te stappen op Exact Online, zodat we weer een volledig inzicht hebben in onze financiën. Ook worden de betaalstromen nu grotendeels geautomatiseerd, waardoor we meer tijd overhouden voor het najagen van onze ambities.”

‘Dé standaard voor growth hacking’

Voor veel innovatieve startups is het streven om het einde van het jaar af te sluiten met zwarte cijfers, maar Growth Tribe is naar eigen zeggen al sinds de start winstgevend. “We waren de eerste Europese speler in dit segment, terwijl de vraag naar onze dienst enorm is.”

Inmiddels zijn er meer partijen die zich bezighouden met growth hacking, maar de voorsprong die Growth Tribe heeft opgebouwd halen ze volgens Peter niet zomaar in. “Wij zijn al veel verder in onze ontwikkeling”, zegt hij. “Bovendien zijn we relevant voor een bijzonder groot publiek, variërend van young professionals tot directeuren van multinationals en beleidsmedewerkers die meer binding met hun doelgroep willen.”

Dit bericht is 4 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond