[Podcast] Ronald Jan Schuurs: “Wie grote ambities heeft, heeft kans om internationaal te winnen”
Europa heeft geen tekort aan talent, producten of slimme ideeën, maar wel aan bedrijven die kunnen doorgroeien tot echte wereldspelers. In Made in Europe vertelt investeerder Ronald Jan Schuurs (Partner bij Antler) waarom dat geen toeval is.
De cruciale eerste fase
Schuurs werkte jarenlang bij grote internationale techbedrijven voordat hij overstapte naar het vroegst mogelijke investeringsmoment: de fase waarin een onderneming nog niet meer is dan een team, een idee en een pitchdeck. In Europa stappen investeerders volgens hem meestal pas in als er iets staat. Maar het fundament wordt juist in die eerste weken en maanden gelegd. Juist daar kun je bepalen of iets echt kan doorgroeien.
Antler investeert jaarlijks in tientallen van zulke start-ups. Voor Schuurs draait het dan minder om het idee dan om het soort founder dat voor hem zit. Wie grote ambities heeft en snel kan schakelen, heeft volgens hem de grootste kans om een bedrijf op te bouwen dat internationaal kan winnen.
Talent genoeg, maar minder ambitie
De kwaliteit van Europese ondernemers vindt hij uitstekend. Maar het verschil met de VS zit in de mentaliteit. Daar is het vanzelfsprekender om vanaf dag één te bouwen aan een wereldbedrijf. In Europa ligt de lat vaak lager en is ambitie bescheidener. “We zijn hier over de hele linie iets minder ambitieus,” zegt Schuurs. “We hebben minder het gevoel dat het móét.”
Die houding werkt ook door in hoe succes wordt ontvangen. Waar Amerikaanse ecosystemen sterke winnaars vieren, heerst in Europa sneller nuance, twijfel of argwaan. Dat dempt volgens Schuurs de overtuiging dat grootschalige groei haalbaar is bij founders én investeerders.
Minder remmen, meer tempo
Toch is Schuurs optimistisch. Hij ziet in zijn portfolio dat start-ups sneller tot tractie komen dan een paar jaar geleden. Technologie is toegankelijker, marktvalidatie gaat sneller en nieuwe producten worden sneller geaccepteerd. Maar dat werkt alleen als Europa bereid is om vaart te maken. Dat zit volgens Schuurs niet in méér beleid, maar in meer overtuiging.
Europese ondernemers en investeerders moeten niet stoppen zodra een product “goed genoeg” voelt, maar durven bouwen voor de wereldmarkt.
Luister nu
De nieuwe aflevering van Made in Europe met Ronald Jan Schuurs is te beluisteren in je favoriete podcast-app, waaronder Spotify.
Over de auteur: Reinjan Prakke is Podcastmaker bij Airborne Network
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond