Download

Download
0
2.7k
Channel: e-commerce

Begrijp de waarde van een e-commerce platform voor B2B Commerce

Het opzetten van een kwalitatief sterk e-commerce platform is meer dan het kiezen van een platform en deze simpelweg te implementeren. Bedrijven moeten bepalen of ze hun huidige e-commerce platform willen updaten of vervangen. Het bouwen van een platform dat volledig aan de behoefte van het bedrijf en diens klant voldoet, kost tijd en geld en een van de belangrijkste vragen blijft daarbij, hoeveel gebruik je „out of the box“ versus op maat gemaakt en wat kost deze keuze het bedrijf bij implementatie versus langere termijn.

Dit eBook beschrijft vijf manieren waarop een e-commerce platform ROI kan genereren voor B2B-organisaties. 

1. Nieuwe omzet genereren uit nieuwe klanten

Een e-commerce platform kan je helpen bij genereren van nieuwe klanten in bestaande en nieuwe marktsegmenten. Om de zakelijke koper van tegenwoordig te bereiken is het belangrijk om een simpel en makkelijk koopproces te bieden, dat ondersteunt wordt door kwalitatief hoogwaardige en relevante content.

2. Meer omzet uit bestaande klanten

Klanten kunnen gemakkelijk in een sleur terechtkomen. Ze kopen vaak een paar favoriete producten en blijven ze opnieuw ordenen alsof ze op ‘automatische piloot’ staan. Een e-commerce platform kan helpen je bestaande klanten bewust te maken van je totale assortiment.

3. Meer efficiency met een e-commerce platform

Een e-commerce platform kan je ook helpen bij het efficiënter maken van je e-commerce processen, door klanten selfservice koopopties te geven, het automatiseren van prijsopgave proces, het verbeteren van je logistiek en door hen ‘one-stop’ business intelligence te bieden.

4. Hogere marges met een e-commerce platform

Met een e-commerce platform kun je jouw marges verhogen door kopers aan te moedigen om gebruik te maken van je selfservice koopopties. Deze koopopties kosten je minder omdat er geen dedicated accountmanager in het proces betrokken is. Ook help het een dergelijk platform je bij het testen van ‘direct-to-consumer (D2C)’ verkoopmodellen of het aanbieden van exclusieve „online-only“ producten.

5. Verlaag je overheadkosten met een e-commerce platform

Een e-commerce platform kan je helpen bij het verlagen van je overheadkosten door DIY-opties aan te bieden voor het plaatsen van orders, het monitoren van de levering, het verkrijgen van krediet en het maken van rapportages. Ook helpt het bij het grotendeels automatiseren van je interne workflows en routine processen. En als een van de meest belangrijke punten – als vanaf het begin je de juiste keuzes maakt in het wel of niet op maat maken – bespaar je op de lange duur bij toekomstige upgrades en innovatie.

Marion Freijsen