0
4.0k
Channel: Cross Border

Cross Border e-commerce: zo wordt je webshop succesvol in Duitsland

Voor veel Nederlandse webshops is een uitbreiding naar Duitsland een logische stap. Met een e-commerceomzet van €48,9 miljard in 2017 heeft de Duitse markt veel potentie. Toch blijkt een uitbreiding naar Duitsland ingewikkelder dan het lijkt. Velen raken daardoor gefrustreerd en gooien de handdoek te snel in de ring. Dat hoeft niet, in deze whitepaper lees je aan de hand van vier thema’s hoe je resultaat kunt behalen in Duitsland.

Verleg de grenzen van je webshop: hoe behaal je resultaat in Duitsland?

Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor een succesvolle uitbreiding naar Duitsland. De whitepaper gaat onder andere in op:

  • De meest populaire verkoopkanalen die het waard zijn om in te zetten bij een uitbreiding naar Duitsland.
  • De belangrijkste feiten en cijfers over de Duitse e-commerce markt.
  • Juridische verplichtingen en webshop voorkeuren van de Duitse consument.

Na het lezen van dit whitepaper weet je waar je op moet letten als je met jouw webshop succesvol wilt worden in Duitsland. Bereid je goed voor op de vier beschreven thema’s en verleg de grenzen van je webshop.

De Duitse e-commerce markt in cijfers

Duitsland biedt voldoende groeikansen, maar je moet wel weten hoe je deze kunt benutten. De Duitse consument moet je op een andere manier benaderen dan de Nederlandse consument. De afgelopen jaren heeft Duitsland een enorme inhaalslag gemaakt op het gebied van internetgebruik. In 2017 staat Duitsland op de tiende plek van landen met het hoogste internetgebruik, Nederland is samen met de Scandinavische landen, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk één van de koplopers.

Ook op het gebied van internetsnelheid, het doen van online aankopen en online gedrag bestaan er grote verschillen. Lees in de whitepaper wat de exacte verschillen in cijfers zijn.

Bundesländer: welke deelstaten bieden de meeste potentie?

Duitsland kent zestien deelstaten, de zogeheten Bundesländer. De ene deelstaat is mogelijk interessanter voor jouw webshop, dan de ander. In dit whitepaper lees je meer over de vijf belangrijkste deelstaten:

  1. Noordrijn-Westfalen
  2. Beieren
  3. Nedersaksen
  4. Baden-Württemberg
  5. Berlijn
De meest populaire online verkoopkanalen in Duitsland

In Duitsland is Amazon veruit de grootste marktplaats, maar Duitsers gebruiken Amazon ook als startpunt om online informatie te verkrijgen over producten. In dit whitepaper lees je hoe belangrijk Amazon daadwerkelijk is en welke in Nederland (nog) niet zo populaire kanalen het waard zijn om in te zetten bij een uitbreiding naar Duitsland, zoals:

  • Showcase Advertising in Google Shopping
  • Bing Shopping
  • Facebook Shopping
  • Instagram Shopping
Juridische verplichtingen en webshop voorkeuren

Natuurlijk komen ook juridische verplichtingen voor webshops aan bod. Naast wettelijke eisen hebben Duitse consumenten ook voorkeuren die als zeer wenselijk worden ervaren. Denk hierbij aan:

  • Het gebruik van de Duitse taal.
  • De invulling van je header image.
  • De aangeboden betaalmethoden.
  • Klantenservice.
Conclusie

De Duitse e-commercemarkt is groeiende en biedt voor Nederlandse e-commercebedrijven voldoende potentie voor internationale uitbreiding van hun webshop naar Duitsland. Er zijn drie belangrijke aandachtspunten waar je rekening mee moet houden bij een uitbreiding naar Duitsland, dit zijn:

  • De Duitse deelstaten (Bundesländer).
  • De grootste marktplaats in Duitsland, Amazon.
  • De voorkeuren van de Duitse consument.
Inhoud
  • Introductie
  • E-commerce cijfers
  • De Bundesländer
  • Amazon
  • Webshop voorwaarden
  • Conclusie
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Andrea von der Haar