Download

Download
0
2.9k
Channel: e-commerce

Onderzoek: Hoe bereik je als (online) retailer Millennials en Generatie Z?

“Net wanneer je de Millennials begint te begrijpen, verschijnt Generatie Z als het grootste cohort wereldwijd”, met deze zin wordt de introductie van deze whitepaper geopend. Deze zin is waarschijnlijk herkenbaar voor elke online retailer. Gen Z is opgegroeid in en onzekere wereld en de online én offline invloed van deze groep digital natives reikt ver. Toch zijn millennials geen oud nieuws. Zij zijn namelijk nog steeds een zeer invloedrijke en koopkrachtige doelgroep. De overeenkomstige kenmerken tussen de twee groepen zijn dat ze ‘altijd AAN staan’ en beiden zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Millennials en Generatie Z zijn ook hyper-bewust: ze zijn op de hoogte van het instabiele politieke klimaat, de vluchtelingencrisis en alle highlights uit het leven van hun peers en idolen. Wat betekent dit alles voor de online ervaring die webshops bieden?

Over dit onderzoek

Klarna heeft in samenwerking met Fitzroy onderzoek gedaan naar (online) koopgedrag van Millennials en Generatie Z en welke rol de retailsector hierin kan spelen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders in de leeftijd van 18-30 jaar. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn samengevat in deze whitepaper. Het doel van deze whitepaper om webwinkels praktische hulpmiddelen te bieden om hun retailaanbod beter te laten aansluiten bij deze (vooralsnog) ongrijpbare groep nieuwe consumenten. De whitepaper gaat in op:

  • De drie nieuwe mindsets van millennials en Generatie Z
  • Bewust online shoppen is de nieuwe norm
  • De belangrijkste misvattingen over Millennials en Generatie Z
De nieuwe mindsets van millennials en Generatie Z: Fluid, Fragile en Fierce

Als je millennials en Generatie Z wilt bereiken is het belangrijk om te beseffen dat je een kameleon mindset moet hebben. Beide generaties zijn opgegroeid in een wereld waarin verandering het enige is dat vaststaat. Dat wil niet zeggen dat ze niet positief in het leven staan: 80 procent van deze generaties kijkt positief tot zeer positief naar de toekomst. Zij leven volgens de nieuwe normen die worden bepaald door snelheid, een continue overload aan informatie en instant gratification. De drie mindsets, fluid, fragile en fierce, lopen steeds meer in elkaar over.

Fluid: De digitale en fysieke wereld lopen in elkaar over

Millennials en Generatie Z hebben een fluïde kijk op zichzelf en hun omgeving. Ze bekijken content op verschillende schermen en in verschillende formaten. Het gemak, de snelheid en de esthetiek van de online omgeving beïnvloedt dan ook hun verwachtingen van de fysieke wereld. De meerderheid van beide generaties geeft aan hun smartphones of tablet steeds vaker te gebruiken voor online shopping. Een opmerkelijke conclusie uit het onderzoek is dat deze generaties aangegeven dat webshop nog veel meer geoptimaliseerd moeten worden voor online winkelen via een mobiel apparaat. Lees in de whitepaper welke uitdagingen dit met zich meebrengt.

Fragile: Millennials en Generatie Z zijn rusteloos en overprikkeld

De hybride realiteit en de vele technologische mogelijkheden hebben ook een keerzijde. Hyperconnected zijn betekent namelijk ook hyperbewust zijn. De burn-out epidemie, het hoge percentage eenzaamheid en slaapproblemen onder jongeren zijn sterke signalen dat Millennials en Generatie Z ook heel kwetsbaar zijn. Daarnaast willen ze altijd bijhouden wat er bij het thuisfront gebeurt, want FOMO (Fear Of Missing Out). En daarnaast is JOMO (Joy Of Missing Out) is in opkomst. Hoe komen millennials en GenZ tot rust? En hoe zit het met privacy als Google Home altijd meeluistert? Het antwoord lees je in de whitepaper.

Fierce: Millennials en Generatie Z zoeken naar authenticiteit en betekenis

Uit het onderzoek blijkt dat zeventig procent zegt dat een merkidentiteit die bij hen past de meest belangrijke voorwaarde is om een merk of webshop te volgen. Millennials en Generatie Z zijn zich ervan bewust dat ze leven in een onrustige en grillige wereld. Ze beseffen dat het anders moet en nemen hiervoor zelf het initiatief. Van bedrijven en merken verwachten ze dezelfde proactieve mindset. Deze generatie wereldverbeteraars is inclusief, divers en laat zich niet dicteren door de gevestigde norm. Hoe speel je in op deze wereldverbeteraars? Lees het in deze whitepaper.

Finance: Bewust online shoppen is de nieuwe norm

Uit het onderzoek blijkt dat een grote meerderheid (94 procent) een snel en eenvoudig bestelproces van doorslaggevend belang vindt voor het doen van een aankoop in een webshop. Generatie Z en Millennials zijn selectief als het om geld uitgeven gaat. Toch wordt er met regelmaat online geshopt. Bijna 70 procent doet dit eens per maand of vaker. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat niets deze doelgroepen in de weg staat om iets online te bestellen. Het betaalproces speelt hierin een belangrijke rol. Met alternatieve oplossingen zoals Apple Pay en de mogelijkheid om achteraf te betalen met Klarna en Afterpay wordt het beide generaties heel makkelijk gemaakt. Lees in de whitepaper hoe je beide generaties nog meer kunt ontzien in het betaalproces.

Lessons learned: De belangrijkste misvattingen over Millennials en Generatie Z

Eén van de grootste misverstanden over jongeren en online gedrag is dat zij hun tijd verdoen door eindeloos te scrollen. Wat Millennials en vooral Generatie Z aan het doen zijn, is actief de wereld verkennen, met elkaar communiceren en belangrijke beslissingen nemen. Als online marketeer maak je deel uit van een spel waarin je eigenlijk iedereen en elk platform als concurrent moet beschouwen. Iedereen is namelijk uit op hetzelfde: de aandacht van deze generaties trekken en lang genoeg vasthouden om hen te binden. Lees in de whitepaper hoe je dit aanpakt.

Wilko Klaassen