0
1.4k
Channel: Marketing

Onderzoek: Van influencer tot retailers, zo bereik je generatie Alpha

Uit recent onderzoek van Wunderman Thompson Commerce blijkt dat meer dan de helft (55 procent) van de kinderen in het VK en VS tussen de 6 en 16 jaar een product wil kopen dat hun favoriete YouTube of Instagram-ster gebruikt of draagt.

Over het onderzoek

In juli 2019 werden in totaal werden 4.001 consumenten tussen de 6 en16 jaar oud via een online tool geïnterviewd. In opdracht van Wunderman Thompson Commerce werd dit onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau CensusWide. Dit rapport gaat in op:

    • Wie generatie Alpha is en wie ze waarschijnlijk in de komende tien jaar worden.
    • De houding van generatie Alpha ten opzichte van merken en kopen
    • Hoe deze generatie denkt over retailtechnologie.
    • Wat Alphas verwachten op het gebied van customer experience.

Benieuwd naar het hele rapport? Download het hier.

De invloed van influencers op het koopgedrag van generatie Alpha

Het nieuwe ‘Generation Alpha’ rapport benadrukt het toenemende belang van influencers in het leven van de volgende generatie shoppers. Beroemdheden die met name bloggen en vloggen (25 procent) hebben samen met vrienden (28 procent) en familie (21 procent) de meeste invloed op het koopgedrag van Alpha’s.

Veertien procent van deze generatie wil graag zien dat hun favoriete influencer in de toekomst een eigen winkel gaat exploiteren. Als social media persoonlijkheden partnerships aangaan met retailers of zelf een retailer worden, dan kan het retaillandschap er heel anders uit komen te zien.

Voor bestaande retailers en merken betekent dit meer concurrentie. Om deze reden is het belangrijk voor organisaties om de band tussen influencer en consument te erkennen en de evolutie van deze stijgende influence-trend te blijven volgen.

Overtuig generatie Alpha met social media advertising

Social media oefent grote invloed uit op Generation Alpha. Deze moet niet worden onderschat. De meerderheid (57 procent) van de kinderen geeft aan dat het zien van advertenties van producten op Instagram al voldoende is om verleid te worden tot een aankoop. Hierbij speelt het type content een belangrijke factor. Online video’s zijn met 24 procent duidelijk het populairst, op de voet gevolgd door social media posts (19 procent) en televisieadvertenties (19 procent). Om Alpha’s te bereiken hoef je overigens niet in radioadvertenties te investeren. Slechts 1 procent laat zich hierdoor beïnvloeden.

Waarom Amazon geen influencer marketing nodig heeft

Ecommerce-gigant Amazon heeft blijkbaar geen ‘influencer marketing’ nodig. Met hun service-first aanpak beïnvloeden zij iedere generatie shoppers, ook Generation Alpha. Amazon is een van de tien meest erkende en geliefde merken onder deze doelgroep. Alleen McDonalds, Disney, Netflix, Facebook, CocaCola, Google en Nintendo zijn meer geliefd. 84 procent van de 6 tot 16-jarigen heeft van Amazon gehoord. Een groot gedeelte van deze groep (70 procent) is ook bekend met Amazon’s loyaliteitsprogramma Prime en er is zelfs een kleine groep (12 procent) Alpha’s die oprichter Jeff Bezos bij naam kent.

Milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen loont

Heb je als ondernemer geen uitgebreid dienstenpakket of loyaliteitsprogramma, dan zou je ook kunnen inspelen op andere wensen en verwachtingen van Generation Alpha. 66 procent van de Alpha’s koopt namelijk graag bij bedrijven die is goeds doen voor de wereld. Milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen loont en daarmee heb je bij de Alpha’s een streepje voor op Amazon.

Het hebben van een fysieke winkel blijft in de komende jaren relevant

Ondernemers moeten niet alleen nadenken over hun strategie voor de komende één of twee jaar, maar ze moeten zich ook afvragen waar ze over vijf tot tien jaar staan. Over tien tot twintig jaar verwacht 19 procent van de jongeren producten te kopen in een fysieke winkel. Het hebben van een fysieke winkel blijft in de komende jaren dus relevant. 11 procent van de jongeren ziet het voor zich dat zij over tien jaar vanuit hun gedachten producten gaan kopen. Ze geloven zelfs dat ze meer zullen shoppen via deze zogenaamde ‘brain-computer interfaces’ dan met voice-assistenten (9 procent) of social media (5 procent).

Waarom een samenwerking met retailgiganten zoals Facebook en Amazon noodzakelijk is

In de toekomst zullen bedrijven met retailreuzen zoals Facebook en Amazon moeten samenwerken, om ervoor te zorgen dat klanten hun goederen en diensten ook via deze retailgedreven ecosystemen kunnen kopen. Retailers en merken moeten daarnaast zorgen dat hun eigen consumentenplatforms klanten aanmoedigen om rechtstreeks via hen te kopen. De enige manier waarop retailers en merken dit kunnen doen is door te kijken naar diensten, producten en ervaringen die de koopkracht van Generation Alpha weet te vangen.

Download hier het onderzoeksrapport

Tim Bosch