Bekijk

Bekijk
0
4.1k
Channel: E-commerce

Praktische tips voor het ontwikkelen van een B2C Commerce-strategie voor China

De ontwikkelingen in het retail landschap stapelen zich in rap tempo op. Gestimuleerd door een veranderde, veeleisende doelgroep, technologische ontwikkelingen en concurrentie vanuit het buitenland is het voor retailers in Nederland zaak om bij te blijven en niet stil te staan. Steeds meer retail bedrijven kijken daarbij ook naar wat zich afspeelt buiten de landsgrenzen bv in China. Terwijl Amazon voorop loopt in de retailrevolutie in de Verenigde Staten, zorgen namelijk bedrijven zoals Baidu, Alibaba en Tencent voor een disruptie in de Chinese markt. Maar op welke wijze spelen deze veranderingen een rol van betekenis? En met welke trends en retailconcepten moet je als retailer rekening houden?

Een spraakmakende retail inspiratietour door China

Adyen en Salesforce nemen je in dit webinar mee in een spraakmakende inspiratietour door Nederland en China. Floris Jochemsen (Adyen) en Lena Olivier (Salesforce) bieden je handvatten en praktische tips voor het ontwikkelen van een moderne B2C strategie en het omarmen van alle ontwikkelingen waar retailers mee te maken hebben of krijgen.

 Tijdens deze reis zijn ook een aantal bedrijven bezocht, waaronder Tencent (WeChat) en Suning. De belangrijkste hoogtepunten en inzichten worden in dit webinar gedeeld. De thema’s van dit webinar zijn:

  • Status Retail in Nederland en China.
  • Op welke wijze speelt technologie hierin een rol?
  • Wat kunnen Salesforce en Adyen voor retailers betekenen?
Praktijkvoorbeelden van moderne retail in China

Versheid is belangrijk in de Chinese supermarkt, producten mogen maximaal één dag in het schap liggen. Bij retailer Fresh Hippo kun je bijvoorbeeld zelf je verse vis vangen met een schepnet. Een ander mooi voorbeeld is dat Chinese consumenten volledig met hun mobiele apparaten. Producten worden in de winkels middels een QR-code gescand en thuisbezorgd. Ook op het gebied van logistiek lopen Chinese retailers ver voorop. In de winkels lopen kabelbanen die gekozen producten direct klaarmaken voor verzending, je bent als consument onderdeel van het retailproces.

Een belangrijke les volgens Lena Olivier is dat efficiëntie belangrijk is in moderne retail. Wij als Nederlandse consumenten hebben vele verschillende apps terwijl in China je vrijwel alles kunt regelen met WeChat. Een belangrijke les volgens Floris Jochemsen is dat vertrouwen de sleutel tot succes is in China. Chinese retailers stellen een persoonlijke relatie centraal. Bij Chinese automerk NIO krijg je levenslange garantie en wordt je onderdeel van community van gebruikers. Maar zijn dergelijke loyaltyprogramma’s ook levensvatbaar in Nederland? Hoor in het webinar wat de visie van Lena en Floris hierop is.

Ook ontstaan volledige retail ecosystemen in China, zoals Suning. Zij nemen complete franchise formules over, bijvoorbeeld dertig winkels van Intersport worden door deze detailorganisatie gemanaged.

De drie elementen van het moderne detaillandschap

In het webinar wordt ook stilgestaan bij de drie belangrijkste pijlers van moderne retail:

  1. Connected consumers: het toepassen van nieuwe technologieën voor het optimaliseren van de klantervaring.
  2. Connected channels: het creëren van een 360-graden klantbeeld en het proactief doen van aanbevelingen.
  3. Connected operations: het ontstaan van nieuwe betaalmethoden zoals Alipay en QR-codes.
Sprekers
  • Floris Jochemsen  – Head of Sales Benelux bij Adyen. Floris heeft een achtergrond in FMCG (Procter & Gamble), Retail (Makro Zuid-Amerika, Brazilië) en Oil & Gas (SHV Energy BNL).
  • Lena Olivier – Regional Vice President bij Salesforce. Tech & Touch! Gepassioneerd door mensen en bedrijven helpen groeien. Voordat ik bij Salesforce kwam, was ik nauw betrokken bij de startup van Monster.com en LinkedIn, beide met een focus op de Benelux.
  • Krijn Schuurman – Host. Heeft een voorliefde voor innovatie, nieuwe technologie en dito businessmodellen. Vanwege zijn vermogen om complexe zaken begrijpelijk te maken, is hij een frequente gast op de tv en radio, waaronder BNR Nieuwsradio.
Je bent klaar om te downloaden
Download

Redactie