Download

Download
0
1.2k

Een vertrouwd merk over de grens bouwen? Gebruik deze tips

Tegenwoordig shopt 54 procent van de Europese consumenten over de grens en nog eens 31 procent oriënteert zich en is van plan dit in het komende jaar te doen. Dit biedt perspectief voor bedrijven die over de grens willen gaan verkopen. Aan het buitenland verkopen wordt steeds toegankelijker. Maar ondanks dat cross-border e-commerce toegankelijk is, betekent het niet dat het ook eenvoudig is. Om in het buitenland uit te groeien tot een grote speler, moet je je aandacht vestigen op het overtuigen van potentiële klanten. De basis voor internationaal succes is het opbouwen van een vertrouwd merk dat de doelgroep aanspreekt.

Cross border e-commerce: Zo bouw je een vertrouwd merk over de grens

Het bouwen van een internationaal vertrouwd merk is niet iets wat je even doet. Deze whitepaper beschrijft de vijftien stappen voor het bouwen van een vertrouwd merk over de grens. Daarnaast gaat deze whitepaper in op:

  • Hoe je voor customer engagement zorgt tijdens de gehele customer journey.
  • Hoe je je merk en webshop meer vertrouwd kan laten overkomen.
  • De toegevoegde waarde van een bekende review-partner.
Kritische succesfactoren voor crossborder e-commerce

Crossborder e-commerce biedt meer kansen dan ooit. Consumenten voelen zich steeds comfortabeler bij kopen van producten van internationale merken. Voordat je de stap over de grens moet je jezelf eerst de volgende vier verkennende vragen te stellen:

  1. Hoe ziet de nieuwe markt eruit op het gebied van consumentengedrag?
  2. Omarmen klanten in deze markt grensoverschrijdend winkelen? En zo ja, om welke redenen?
  3. Welke betaalmethoden hebben de voorkeur?
  4. Hoe zit het met de lokale wet- en regelgeving en belastingen die moeten worden betaald?

De whitepaper beantwoord elk van deze vragen uitgebreid en biedt handvatten voor het bepalen van je internationale expansiestrategie.

Consumentenvertrouwn is meer dan alleen een persoonlijke relatie

Consumenten laten zich niet enkel leiden door prijs, kwaliteit en gemak: emoties hebben een grote invloed op de koopbeslissing van de consument. Doordat emoties zo’n grote rol spelen, kiezen consumenten vaker voor de oplossing die ze kennen of waar ze zich prettig bij voelen, dan voor het beste alternatief.

Wanneer we denken aan vertrouwen, zijn we geneigd dit vooral met persoonlijke relaties te associëren. Maar net als bij een persoonlijke relatie, vormt vertrouwen ook de basis van elke klantrelatie. Consumenten moeten niet alleen vertrouwen hebben in de contractuele beloften van een merk, maar ook in hun impliciete beloften. Dit geldt voor elke online retailer, maar is in het bijzonder van belang voor e-commerce spelers die internationaal opereren.

Het bouwen van een vertrouwd merk over de grens

Consumenten hebben over het algemeen meer vertrouwen in mensen en bedrijven die ze kennen, en staan doorgaans wat sceptischer tegenover onbekende partijen. Vertrouwen begint bij herkenning, en de kans is groot dat bijna niemand van je heeft gehoord wanneer je een nieuwe markt betreedt. Zelfs als je merk geen belletje doet rinkelen bij het gros van de mensen, hoef je je geen zorgen te maken: het opbouwen van vertrouwen met een schone lei vormt een goede mogelijkheid om met succes de buitenlandse markt te veroveren.

Maar waar moet je aan denken bij het opbouwen van vertrouwen? De whitepaper bevat een checklist waarin de vijftien stappen voor het bouwen van een internationaal vertrouwd merk worden beschreven.

Het belang van goede customer service bij crossborder e-commerce

Twee belangrijk onderdelen van een succesvolle expansiestrategie zijn lokale aanwezigheid en een lokale customer service afdeling. Onderzoek ook welke communicatiekanalen het meest populair zijn in het land waar je naar wilt uitbreiden. Houdt ook rekening met verschillende voorkeuren per leeftijdsgeneratie. Hierdoor kun je consumenten via hun voorkeurskanaal helpen.

Ook zijn taalbarrières een veel voorkomend probleem. 74 procent van de consumenten geeft de voorkeur aan een klantenservice in hun moedertaal. Het is dus aan te raden om te werken met customer service agents uit het land zelf. Dit voorkomt miscommunicatie en zorgt voor een natuurlijke conversatie en uiteindelijk voor tevreden klanten.

De invloed van online beoordelingen op je online reputatie

Een goede online reputatie is het sleutelelement voor online succes. 92 procent van de consumenten leest vandaag beoordelingen, en 88 procent van de consumenten vertrouwt online beoordelingen evenveel als persoonlijke aanbevelingen.

Daarnaast is het belangrijk om de juiste reviews te tonen, bij voorkeur in de taal van het land zelf. Een reviewplatform met automatische taalfiltering kan je hierbij helpen. Met deze functie kun je de beoordelingen markeren die zijn geschreven in de taal van je doelmarkt, terwijl je toch je totale aantal beoordelingen toont.

De impact van social proof en online reviews

Het lokaliseren van je website in de lokale taal is de eerste stap in het creëren van een aantrekkelijke en comfortabele winkelervaring voor je nieuwe doelgroep. Bovenop deze lokale accenten, voegen online reviews social proof toe en geven je merk een lokaal een menselijk tintje. Lees in de whitepaper wat de voordelen hiervan zijn.

Ook kun je kiezen om verschillende soorten review-mogelijkheden aan te bieden. Dit voorkomt dat een negatieve productbeoordeling de online reputatie van je bedrijf als geheel beïnvloed. Het aanbieden van deze verschillende beoordelingen kan een optimale winkelervaring bieden voor een onzekere klant. Lees in de whitepaper wat een goede aanpak hiervoor is.

Bouw een vertrouwd merk met een internationale logistieke strategie

Een internationale logistieke strategie is een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen. Het is goed om na te denken hoe je orders gaan versturen en leveren plus hoe de bezorgingsopties communiceert naar je klant. De whitepaper beschrijft wat de voordelen en nadelen zijn van gecentraliseerde- en gedecentraliseerde logistiek zijn. Lees daarnaast in de whitepaper hoe je het bezorg- en retourproces goed kunt inregelen.

Chris van Dongen