Deel dit artikel
-

‘1,3 miljard euro gestolen bij 3 miljoen consumenten in Nederland’

In 2017 werd in totaal 1,3 miljard euro gestolen bij ruim 3 miljoen consumenten in Nederland. Dat stelt het 2017 Norton Cyber Security Insights Report van Symantec dat vandaag is gepubliceerd. Symantec legt overigens niet uit hoe ze aan deze berekeningen zijn gekomen.

In het afgelopen jaar hadden 98,2 miljoen Europeanen te maken met cybercriminaliteit met een gezamenlijk verlies van 23,3 miljard euro, meer dan het individuele BBP van tien Europese landen. Slachtoffers waren gemiddeld 5,6 uur bezig de problemen op te lossen.

Een op de drie slachtoffers van cybercriminaliteit in Nederland, zo blijkt uit het rapport, had een aangesloten gameconsole (30 procent), vergeleken met 22 procent van de niet-slachtoffers.

Slachtoffers gebruikten vaker hetzelfde online wachtwoord voor al hun accounts en deelden twee keer zo vaak minimaal één wachtwoord met anderen (44 procent tegenover 22 procent).

Slachtoffers van ransomware meldden dat ze gemiddeld 755 euro hebben verloren. Eén op de zeven (14 procent) betaalde het losgeld en kreeg er niets voor terug.

Nederlanders verloren gemiddeld 140 euro aan de kosten van cybercrime-aanvallen, maar sommige aanvallen kosten aanzienlijk meer:

Klikken op een frauduleuze e-mail of verspreiden van persoonlijke informatie: 1.762 euro
Ransomware-aanval: 756 euro
Misbruik van locatiegegevens: 442 euro
Oplichting bij online aankopen: 419 euro
Creditcard- of pinpasfraude: 180 euro

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond