Deel dit artikel
-

19 procent Nederlanders wil betalen voor content

Bijna een of de vijf Nederlanders wil wel betalen om websites met nieuws of naslagwerken te kunnen bezoeken. Nergens anders ligt die bereidwilligheid internationaal zo hoog als hier.

Dat is de uitslag van een peiling die GfK voor de Wall Street Journal hield, onder meer bij ruim 1.000 Nederlanders (download PDF). Het onderzoek vond plaats in 15 EU-landen, Turkijke en de Verenigde Staten.

Nederlanders zijn van alle ondervraagden het meest ertoe genegen om ergens voor te betalen online: 19 procent. Dat is ver bovengemiddeld en het allerhoogst van de 17 gepeilde landen.

Internationaal gezien ligt dat percentage echter lager. Dertien procent wil wel de portemonnee trekken om bepaalde sites, bijvoorbeeld kranten, naslagwerken of audio-visuele media, te mogen bezoeken.

Internationaal zegt:

  • 5 procent dat hij wil betalen, ook als er reclame op de site staat (NL: 4%)
  • 8 procent dat hij wil betalen, maar wil dan geen reclame zien (NL: 15%)
  • 33 procent dat internet helemaal gratis moet zijn en dat er bovendien nergens reclame te zien mag zijn (NL: 28%)

Opvallend is dat bijna alle Nederlanders ook privé internet thuis gebruiken. Slechts een magere tien procent doet dat niet. Zij surfen en mailen enkel omdat het moet en kan voor de baas. ‘s Avonds zijn ze helemaal offline. Daarmee is Nederland voorloper, want het gemiddelde ligt op 37 procent.

Algemeen wordt aangenomen dat de betaaldrempel voor content en software op de mobiele telefoon lager ligt dan op het web vaste. Dat is in dit onderzoek echter niet bevraagd.

Waar gebruiken Nederlandse respondenten internet privé voor?

  • algemene zoekopdrachten: 65 procent
  • e-mailen met familie en vrienden: 58 procent
  • nieuws lezen: 29 procent
  • muziek downloaden/streamen: 15 procent
  • social networking (Hyves, LinkedIn, Facebook): 15 procent

 Foto: Pedro Simoes (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Watson

Als rechtgeaard Nederlander zeg ik: eerst zien, dan geloven…

Stijn Veeger

Quote uit artikel: "Internationaal zegt 33 procent dat internet helemaal gratis moet zijn en dat er bovendien nergens reclame te zien mag zijn (NL: 28%)" hahaha, want een domme mensen zijn er toch… gratis en ook geen ads… onmogelijk, behalve van belastingcenten :-S

ed blokker

Geen ads?

Joost Klomp

@Stijn zoals bij de publieke omroep dus, geen onbelangrijke factor op het web. Daar zijn een aantal discussies over vooral in landen waar de publieke omroep zonder advertentie-inkomsten op het internet aanwezig is zoals in de UK, Spanje en Frankrijk.

Ernst Muller

Tussen zeggen en doen zit nog een wereld van verschil. Uitgevers proberen al jaren betaalde content aan te bieden maar slagen daar niet in. Zowel B-2-B als B-to-C lukt het niet. Op dit moment is het percentage Nederlanders dan ?berhaupt regelmatig producten online besteld veel lager. Als daar ook nog eens online betaalde content bij moet komen als productsoort verwacht ik niet dat het hiermee op korte termijn beter zal gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond