Deel dit artikel
-

43 procent omzet T-Mobile NL is non-voice

T-Mobile Nederland is bijna geen telefoniebedrijf meer. Nog maar een fractie meer dan de helft van de omzet komt uit telefonie. De rest, 43 procent, komt uit mobiel internet en sms.

De mobiele operators die geen ‘dumb pipes’ willlen worden, zullen zich moeten gaan bezinnen op de nieuwe realiteit. De grote winsten uit (inter)nationaal data- en voiceroaming zijn weggenomen door de EU-overheid en de consument stapt en masse over op mobiele datadiensten. Operators zijn niet meer leidend, maar volgend in deze groeistuip in de telecomwereld.

De cijfers van T-Mobile, vanochtend gepubliceerd, laten zien dat moederbedrijf Deutsche Telekom nog moeite heeft met het veranderende gedrag van zijn klanten. Op Europees niveau daalde de omzet met 6 procent tot 3,4 miljard euro. De daling in omzet uit spraak (106 miljoen) wordt niet gecompenseerd door de stijging in mobiel internet (81 milljoen).

Toch is het punt waarbij mobiel internet belangrijker wordt dan telefonie niet ver weg meer. Op thuismarkt Duitsland komt 48 procent van de omzet uit non-voicediensten. Mobiel internet en sms. Al staan de inkomsten uit de laatste natuurlijk al jaren onder druk. In Nederland ligt het non voice-percentage op 43 procent en in de VS op 42 procent. In de andere regio’s ligt het tussen de dertig en veertig procent.

Per klant realiseert T-Mobile Nederland een omzet van 24 euro per maand (arpu). Abonnees brengen elk 33 euro per maand in het laatje, prepaidklanten 4 euro. In totaal leverde dat in het derde kwartaal een omzet van 412 miljoen euro op (-0,2 procent) en een negatieve winst (ebitda) van 19 miljoen. Dat komt voor de versnelde investering in de aanleg van het 4G-netwerk.

Nederland heeft 4,5 miljoen klanten voor T-Mobile (-4,8 procent).

Hoewel de Europese telecomaanbieder zich graag als triple play-speler neerzet, stelt dat in de praktijk niet veel voor. De tv-business hangt als het vijfde wiel aan de wagen. In Nederland bedient T-Mobile bijvoorbeeld 55.000 klanten met tv-diensten. Op internationale schaal zit er ook amper beweging in.

De huidig topman van Deutsche Telekom, René Obermann (foto), wordt binnenkort de directievoorzitter bij Ziggo.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rick Maresch

Ik heb onlangs een opdracht afgerond bij Deutsche Telekom, en kan bovenstaande conclusie onderschrijven. Het vinden van verdienmodellen voor non-voice diensten en services is dé uitdaging.
Maar dit zal voor elke telco hetzelfde zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond