Deel dit artikel
-

Logistiek netwerk Cityhubs Nederland wil steden ontlasten

Met Cityhubs is Nederland een nieuw nationaal stadslogistiek netwerk rijker. Het initiatief wil logistieke diensten aanbieden in de veertig grootste steden van Nederland en daarmee verladers en vervoerders ontlasten.

Cityhubs Nederland is geïnitieerd vanuit het landelijk bureau van Binnenstadservice, dat sinds 2008 vanuit Nijmegen een nieuw concept voor binnenstedelijke distributie lanceerde. Bij stadsdistributie worden vervoersstromen gebundeld, zodat steden niet vol komen te zitten met vervoerders. Ook de retourlogistiek wordt afgehandeld.

Cityhubs bundelt alle initiatieven in Nederland op het gebied van stadslogistiek. “In steden waar dergelijke initiatieven er niet waren, hebben we gezocht naar partners die het ideaal dichter naderen”, zegt Birgit Hendriks, die samen met Yvonne Wijermans, Max Prudon en Egbert Guis de kern van het Cityhubsteam vormen.

Zij denken dat er ruimte is voor de combinatie van lokale kracht met landelijke aanwezigheid. ‘We zijn eigenlijk de oude formule Van Gend & Loos weer aan het oppakken die ooit een netwerk creëerde in aanvulling op de spoorwegen”, aldus Hendriks.

Cityhubs trapt af met een groen toekomstperspectief. Men haalt het Klimaatakkoord van de COP21 aan, de klimaatzaak van Urgenda en zelfs de groene encycliek van de paus.

De verbinding met slimme efficiënte stadslogistiek kan volgens de initiatiefnemers makkelijk worden gelegd. Zo is in Nederland de Green Deal Zero emissie stadslogistiek door veel marktpartijen en overheden ondertekend. ‘Zoveel draagvlak en aandacht creëert een momentum voor een nieuw nationaal netwerk, een netwerk van Cityhubpartners die in hun eigen stad al werken aan slimme efficiënte stadslogistiek en nu samen nog sterker worden en meer impact genereren.’

Toegegeven, dat lukt niet overal. De Nijmeegse Stadsdistributeur Combipakt is een dezer dagen failliet verklaard omdat men niet kon opboksen tegen de tarieven van de reguliere vervoerders. Combipakt reed elektrische vrachtauto’s samen met DPD en had een ton subsidie gekregen. Volgens Hendriks was het draagvlak van Combipakt niet breed genoeg. “Ze vervoerden vooral medicijnen.”

Het kost ook nog wel moeite om aanbieders zoals webwinkels te overtuigen van de noodzaak van stadsdistributie, zegt Hendriks. Daarbij bezorgt bijvoorbeeld DHL het pakketje tot aan de Cityhubs aan de rand van de stad. Hendriks tegen Emerce: “Dit soort partijen wil vaak de regie op service levels zoveel mogelijk in handen houden, maar Cityhubs kunnen wellicht nog wel beter dan de reguliere vervoerder binnen bepaalde tijdvakken leveren en extra service verlenen. We zijn letterlijk en figuurlijk nabij, dat maakt het verschil.”

Ook leent stadsdistributie zich beter voor zaken als ophalen van bestellingen die niet konden worden afgeleverd of het opnieuw aanbieden daarvan.

Het huidige netwerk van veertig steden dekt het grootste deel van Nederland, zegt Hendriks. “We bezorgen vanuit die steden ook in de regio.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Z.Eur

Bouw eerst eens een algemeen systeem waarin ik een voorkeur kan aangeven hoe ik benaderd wil worden voor de aflevering van een pakketje.
Dan vertel ik wel wanneer ik hoogstwaarschijnlijk thuis ben en je niet voor een dichte deur staat.
Dat scheelt heel wat ritjes want normaal werkende mensen zijn nu eenmaal vaak niet thuis overdag.
In het buitenland hebben ze allang dat soort systemen en die werken uitstekend.
Niemand zit te wachten op de zoveelste club snelle Uber-achtige jongens die denken dat grote partijen zoals DHL de laatste paar kilometer uit handen gaan geven vanwege groene plantjes.
Als PostNL er niet zo’n zooitje qua klantvriendelijkheid en service van had gemaakt, dan had het misschien nog wel mogelijk geweest.

Jan Libbenga (Emerce)

Los van de milieuaspecten en de regelgeving van gemeenten, er valt wel degelijk heel veel winst te behalen met slimmer bezorgsysteem voor de ‘last mile’. Over de bundeling van diensten wordt al heel lang gesproken, zelfs voor vervoer over langere afstanden. Dat moet logistiek betaalbaar maken. Dat is het nu (ondanks ‘gratis’ bezorgingen) niet echt.

P.iet

Z.eur

Reactie van P.iet.
Klantonvriendelijkheid en service van Postnl een zooitje?
Ik begrijp die reactie niet en vind het op zijn zachtst gezegd een aanname…
En een neerbuigend commentaar over “snelle Uber-achtige jongens”.
Kunt u met iets constructiefs aan komen? Opbouwend kritiek werkt namelijk veel beter.

H.ans

H.ans

Reactie van H.ans.
Uw reactie draagt ook niet bij aan een inhoudelijke discussie over dit onderwerp. (de mijne ook niet overigens)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond