Deel dit artikel
-

Europees platform helpt bij problemen met online kopen

De Europese Commissie lanceert vandaag de Online Dispute Resolution (ODR), een digitaal platform dat Europese consumenten helpt om klachten over een online aankoop in Europa snel op te lossen buiten de rechtspraak om.

Consumenten kunnen via het platform een klacht indienen over een online aankoop in hun eigen taal. Dit platform verwijst de consument door naar een geschillencommissie die de klacht gaat behandelen.

De commissie handelt de procedure online en binnen negentig dagen af. Komen de consument en ondernemer er ondanks deze bemiddelingspoging niet uit, dan kunnen zij alsnog voor de juridische weg kiezen.

Zestig procent van de ondernemers verkoopt geen producten aan consumenten in het buitenland. Vaak door belemmeringen en uit angst voor problemen. De ODR is een van de maatregelen die in het leven is geroepen om het consumentenvertrouwen in Europa te vergroten.

Elke EU-lidstaat heeft een ODR-contactpunt. In Nederland is dat het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht. Het ECC informeert consumenten over hun rechten en plichten bij een aankoop in een andere Europese lidstaat, Noorwegen of IJsland. Ook adviseert en assisteert het ECC Nederlandse consumenten bij geschillen met een ondernemer uit één van deze landen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stichting WebwinkelKeur

Misschien goed om ook te vermelden dat alle Europese webwinkels verplicht zijn om te verwijzen naar dit platform op hun website en in de algemene voorwaarden. Lees hierover meer op https://www.webwinkelkeur.nl/blog/een-europees-odradr-platform/ .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond