Deel dit artikel
-

Proef met online identificatie iDIN gestart

Dinsdag is de eerste proef met iDIN onder regie van Betaalvereniging Nederland gestart. iDIN is een nieuwe dienst van de banken waarmee consumenten zich bij bedrijven en instanties online kunnen identificeren, met de ‘veilige en vertrouwde inlogmiddelen’ van hun eigen bank.

Gijs Boudewijn van de Betaalvereniging Nederland  lichtte het project gisteren toe op het Online Betaalcongres in Houten.

Gedurende de proefperiode kunnen consumenten met iDIN onder meer inloggen op Mijn Belastingdienst. Klanten van ING en Rabobank kunnen vanaf de start meedoen aan de proef. Klanten van ABN AMRO, SNS en Triodos volgen in april.

Het gebruik van iDIN lijkt sterk op dat van iDEAL. Om met iDIN te kunnen inloggen op Mijn Belastingdienst moet de identificatiedienst eenmalig via internet worden geactiveerd voor gebruik bij de overheid. Daarna kan bij volgende bezoeken aan Mijn Belastingdienst zonder omwegen, direct met iDIN worden ingelogd.

De banken zullen in de loop van 2016 ook proeven met webwinkels en verzekeringsmaatschappijen uitvoeren. De verwachting is dat iDIN in de tweede helft van 2016 breder beschikbaar komt, aldus Boudewijn.

Betaalvereniging Nederland start in april ook met een proef met de iDEAL QR-code waarmee een mobiele iDEAL-betaling vanaf scherm, drukwerk of brief kan worden gefaciliteerd.

Een iDEAL QR-app voor smartphones of tablets scant de iDEAL QR-code, waarna de details van de iDEAL-betaling worden getoond. Daardoor worden een paar stappen in het gebruikelijke iDEAL-betaalproces overgeslagen. Om de transactie af te ronden geeft de gebruiker op de vertrouwde manier goedkeuring voor de iDEAL-betaling, met zijn mobiele pincode.

De QR-code is niet leesbaar met een doorsnee QR-code app, zoals de iDEAL QR-app ook geen doorsnee QR-codes herkent. Betaalvereniging Nederland hoopt zo misbruik te voorkomen. De apps zijn meteen beschikbaar voor Apple en Android. “We hadden graag gezien dat de QR-app ook meteen was meegenomen in de apps van de banken zelf, maar dat bleek agendatechnisch moeilijk in te passen”, aldus Boudewijn.

Deel dit bericht

4 Reacties

Gijs Molsbergen

Wie heeft hier behoefte aan? Er is toch al de DigID waarmee ik inlog bij alle overheidsinstanties. Waarom moet hier een bank tussen gaan zitten?

Ik ben ook benieuwd wat “veilig” inhoudt binnen deze context. Als er één ding gebleken is, dan is het dat veel banken kampen met problemen op het gebied van IT, security en slachtoffer zijn van hackers…
Ik identificeer mij liever met middelen van de overheid, dan met die van mijn bank. Met name omdat ik de bank niet eigenaar wil maken van al mijn activiteiten op internet.

Juridisch Onderlegd

@Gijs,

Helemaal mee eens!
iDIN is echter een nieuw manier voor banken om te innoveren. Het gaat in deze niet om identificatie bij overheden specifiek maar ook bij commerciële organisaties.
Banken hebben in Nederland al een monopolie als het gaat om het betaalverkeer. Dit willen ze ook bereiken met gegevensstromen waar ze over beschikken van consumenten wat ze anders niet kunnen monitizen omdat consumenten niet zomaar zouden pikken dat hun gevoelige gegevens aan bedrijven worden doorverkocht.
Door de koppeling met overheden te faciliteren bouwen de banken credibillity in de markt d.m.v. associatie (hierbij bespreek ik niet hun technologie waarvan we idd kunnen stellen dat de hoeveelheid storingen genoeg impliceren).
Het zou mij dus niets verbazen als de banken de bedrijven die iDIN gaan gebruiken een abonnement verkopen met aanvullend een of ander verplichte verzekering…

CRM / Experience manager

Zonde dat de banken hier tijd en energie aan verspillen. De QR code snap ik nog en heeft zeker (meer)waarde, maar alleen als deze direct met de app van je eigen bank werkt. De huidige setup is waardeloos en gaat zonder snelle integratie bij de banken zeker weten falen. Want wie wil er nóg een aparte (iDeal) app? Ook gaat dit pas echt een succes worden bij internationale mogelijkheden, want in Nederland is de vraag hierna niet zo groot vermoed ik. Daarentegen is het in Duitsland en zuid-Europa veel actueler (daar betalen mensen liever via een overboeking).

Daarom hadden de banken beter samen kunnen werken met hun internationale collega’s om een internationaal gedragen systeem voor online betalingen te op te zetten. In elk geval op EU niveau. Een verdere uitrol van een iDeal zou bijvoorbeeld ideaal kunnen zijn. Zodat internationaal online shoppen voor de consument veel eenvoudiger wordt en voor de webshops makkelijker op te zetten.

Combineer dat met een systeem welke off-line ook te gebruiken is, en/of waarbij eenvoudig off-line transacties online betaald kunnen worden en vice-versa; dan is de droom van elke consument en (omni-channel) operations manager waarheid geworden.

Jan Hendriks

Goede actie belastingdienst wel wat laat werkt al jaren goed in Zweden dus niet zeuren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond