Deel dit artikel
-

“Aanbod op veilingsite Yahoo daalt met 86 procent “

Sinds Yahoo mensen laat betalen voor het aanbieden van producten op zijn veilingsite, is het aanbod met 86 procent afgenomen. Dit zegt online veilinggids The Auction Guild . Ook webmagazine Downtown , dat gegevens over veilingen update, spreekt van een daling, maar komt hierbij tot een percentage van 82 procent. Yahoo heeft de berichten niet bevestigd.

Volgens The Auction Guild had Yahoo een daling ingecalculeerd van vijftig procent. De onderneming blijft ondanks de fikse daling onverminderd positief over de maatregel. Een woordvoerster van Yahoo verklaarde dat de veiling nu een stuk overzichtelijker is geworden door het geslonken aanbod en het de bezoekers een kwalitatief beter aanbod kan bieden. Het bedrijf bevestigt de conclusies van beide publicaties niet.

Voordat Yahoo tarieven tussen de twintig dollarcent en 2,25 dollar ging vragen voor het plaatsen van een artikel, kwam volgens Downtown het aantal aangeboden producten wekelijks uit op 2,6 miljoen. Na de invoering op 10 januari daalde dit naar 460 duizend per week.

Analist Henry Blodget van investeringsbank Merril Lynch voorspelde vorige maand dat het fee-systeem dit jaar dertig tot tachtig miljoen dollar voor Yahoo gaat opleveren. Volgens analist George Nichols van beleggingssite MorningStar.com is dit de eerste stap van Yahoo om inkomsten te verkrijgen naast advertentieverkoop. "De kunst is hun enorme klantenbestand te doen veranderen in betalende klanten. Ze moeten echter wel oppassen dat de tarieven niet de pan uitrijzen." Daarnaast voorspelde Nichols dat de email-diensten en zoekmachine van Yahoo gratis toegankelijk zullen blijven. Yahoo zal volgens hem proberen haar bezoekers voor diensten als streaming media wel te laten betalen.

In tegenstelling tot Yahoo vindt er bij online veilinghuis eBay geen daling plaats, nadat ook zij eind januari tarieven hebben ingevoerd. Volgens woordvoerder Kevin Pursglove van eBay daalde het aantal producten lichtjes in de eerste dagen om daarna toch constant te stijgen. De reden hiervoor is volgens Pursglove dat bezoekers beseffen dat eBay waardevol is voor de markt die ze kunnen bereiken. Begin januari verklaarde Van der Meer van de gefuseerde veilingsite Ricardo/QXL 'op termijn' ook te willen starten met het fee-systeem, maar niemand van de onderneming was bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond