Deel dit artikel
-

Aantal banen in de creatieve industrie groeide 3,4 procent per jaar

De creatieve industrie is een belangrijke banenmotor in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Creatieve Industrie 2019 die Media Perspectives maandag heeft gepresenteerd in Amsterdam. Het aantal banen in de creatieve industrie groeide in de periode 2015-2018 met 3,4 procent per jaar. Dat is het dubbele van de jaarlijkse groei van de hele economie.

Op het grensvlak van creativiteit en digitale technologie vindt veel innovatie en groei plaats. Dat is vooral zichtbaar in de bedrijfstakken digital design en gaming, zo blijkt uit de cijfers. Design is de sterkst groeiende bedrijfstak binnen de creatieve industrie met een groei van ruim 12.000 banen in de jaren 2015-2018. Dat is een gemiddelde groei van 16 procent per jaar.

De werkgelegenheid in de creatieve industrie en ICT concentreert zich wel steeds meer in de steden. Amsterdam is niet verrassend de absolute hotspot van de creatieve industrie en ICT. Beide sectoren samen zijn in de hoofdstad goed voor 100.000 banen. Een op de vijf banen in de Nederlandse creatieve industrie is in de hoofdstad te vinden, en een op de tien banen in ICT.

De stad met de sterkste specialisatie in de creatieve industrie en ICT is Hilversum. Ruim een kwart van alle banen in die stad zit in een van deze sectoren. Hilversum is qua omvang de zevende concentratie van creatieve industrie en ICT na de vier grote steden, Groningen en Eindhoven.

De afgelopen jaren hebben opnieuw een groei laten zien van het aantal zelfstandigen, zij het in mindere mate dan voor 2015. Van het totaal aantal mensen werkzaam in de sector, is op dit moment 46 procent zzp’er. De creatieve industrie kent veel kleine bedrijven en zelfstandige professionals die in netwerkverband samenwerken.

Deel dit bericht

5 Reacties

gerrti groot nibbelink

Onder de creative sector versta ik de “grafimedia” en die ligt al jaren op z’n gat. Tevens hebben bedrijven zoals drukwerkdeal en vistaprint de kansen voor kleine drukkerijen ontnomen dankzij hun “thuisbezorgd achtige” constructie. Want het zijn in principe gewoon sales en marketingsteams die hun orders verdelen onder drukkerijen die aangesloten zijn bij hun….. oepsie, vertel ik nu iets wat niet mag, oh jeetje toch…..

Dankzij signing is er nog een kans voor kleine ondernemers in de grafimedia.

Wat ICT te maken heeft met de creative sector snap ik niet….. netwerk kabeltjes in een hub steken en software updates en patches installeren; lekker creatief…..

Vincent van Gils - Grumpy owl games

Nederland heeft ook een bloeiende creatieve ICT industrie: video games ontwikkelen. Veel programmeren, van AI tot 3D modellen animeren. Toppunt van creatieve ICT, zou ik zeggen 🙂

bart

Hey Gerrit, je snap er inderdaad helemaal niets van.
de creatieve industrie is toch veel meer dan wat drukwerk? en ICT is toch ook software?
Wat een ouderwets en beknepen wereldbeeld zeg. (oh ja dat van drukwerkdeal weet heel nederland al )

gerrit groot nibbelink

ICT betekend informatie- en communicatietechnologie; daar vallen games niet onder, tenzij je het wellicht hebt over dat deel van de software die het online gebeuren mogelijk maakt. Tevens horen games ook niet bij de grafimedia.

Eerder een aparte tak van sport

Ik kan het 3d vormgeven en animeren gewoon niet plaatsen onder: informatie- en communicatietechnologie… Het coden en copywriten van een website dan weer wel, maar het vormgeven ervan dan weer niet….

Tom Jongens - Dutch Game Garden

@gerrit,

Ik heb het rapport er even op na gelezen. Op pagina 25 wordt vermeld dat het merendeel van de game bedrijven officieel staan geregistreerd als softwarebedrijf of facilitair ICT-bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond