Deel dit artikel
-

ABN Amro: meeste mobiele betalingen in zomer

Betalen via de mobiele telefoon is populairder in de zomermaanden dan in de rest van het jaar. Dat blijkt althans uit gegevens van de ABN Amro. In juli vonden 2100 betalingen plaats door mobiele internetbankierders, tegen gemiddeld 1500 mobiele betalingen. Vergeleken met het aantal betalingen via de PC staat het mobiel internetbankieren nog in de zeer prille kinderschoenen, zoals ook bleek uit de gegevens van de Rabobank waar Emerce vorige week over schreef.

“Het beeld dat de Rabobank schetst van mobiel bankieren is herkenbaar voor ons,” zegt een woordvoerder van de ABN Amro. De Rabobank gaf vorige week aan ontevreden te zijn over het aantal mensen dat gebruik maakt van bankieren per mobiele telefoon.

Alle klanten die internetbankieren bij de ABN Amro kunnen ook gebruik maken van de mogelijkheid om te bankieren via het mobiele toestel. Klanten van de Rabobank moeten zich eerst registreren om mobiel te bankieren. Zo’n 17.000 mensen hebben zich geregistreerd voor Rabo Mobielbankieren. “Vergeleken met de 2,5 miljoen klanten die bankieren via internet is dat aantal niets,” zei Willem de Jager van de Rabobank vorige week.

De ABN Amro heeft 2,6 miljoen Internet Bankierders. Deze doen gemiddeld ongeveer drie betalingen via internet per maand. In totaal vinden er 7,5 miljoen betalingen via internet bankieren plaats maandelijks. Het aantal van gemiddeld 1500 mobiele betalingen steekt daar schril tegen af.

Het opvragen van het saldo via de SMS is relatief populair onder ABN Amro-klanten. Maandelijks worden zo’n 90.000 saldo-verzoeken per SMS gedaan. Dat is iets minder dan de 100.000 saldo-SMS’jes die de Rabobank maandelijks verstuurt.

Sinds het begin van deze maand kunnen klanten van ABN Amro die bankieren via internet hun saldo opvragen via Windows Live Messenger en de meest recente versies van MSN messenger. In 2005 startte de bank een proef onder 1000 studenten om te onderzoeken of MSN geschikt is voor het leveren van bankdiensten. Deelnemers van deze pilot vroegen gemiddeld vijf keer per week hun saldo op.

Wie gebruik wil maken van de mogelijkheid om het saldo te checken via de messenger moet een chatsessie starten met ABN Amro. Tijdens de sessie typt de gebruiker het woord ‘saldo’ in plus de laatste vier cijfers van zijn rekeningnummer. Vervolgens geeft de ABN Amro buddy het actuele saldo van de gebruiker.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond