Derp

ABN Amro: ‘Puur online kopen over zijn hoogtepunt’

Webshops gaan binnen vier jaar steeds meer concurrentie krijgen van fysieke winkels. Die oriënteren zich nu op hun online strategie en gaan de zelfde middelen inzetten als web shops, maar dan als verlengstuk van hun bestaande activiteiten.

Dat is een van de conclusies uit het rapport ‘De consument van 2015, cross channel retail’ dat ABN Amro uitvoerde met CBW-Mitex. De consument is niet constant bezig met kanalen, de vraag of hij online of online moeten winkelen. Op een gegeven moment kijkt hij welke middelen hem ter beschikking staan en maakt dan zijn keuze op basis van offline, online en sociale informatie.

“Van alle ondervraagden vergelijkt nu een derde uitsluitend online. Bijna de helft, 45,4 procent combineert het web met het fysieke kanaal en nog maar één op de vijf Nederlanders vergelijkt producten alleen in de winkel. Richting 2015 zal internet weliswaar een grotere rol gaan spelen bij het vergelijken van producten, maar deze toename komt volledig voor rekening van de combinatie online en offline. Alléén vergelijken via internet laat zelfs een lichte daling zien”.

In de offline wereld gebruiken consumenten nog steeds de huis aan huis-folder het meest om te vergelijken bij welke winkel ze een item gaan kopen. De onderzoekers verwachten daarom dat dit medium in de komende jaren een impuls gaat krijgen.

Bakstenen winkels doen er verstandig aan het online kanaal te omarmen en zo direct te concurreren met pure online verkopers. Een website kan niet enkel worden gebruikt om klanten buiten reguliere openingstijden te bedienen. Ze kunnen net zo goed, in samenwerking met de leveranciers, worden gebruikt om het assortiment te verdiepen. In de online winkel liggen dan meer items dan in de fysieke winkels.

Daarbij ziet de bank een aantal scenario’s:

  • klanten bestellen in fysieke winkel bij de website van die winkel
  • klanten bestellen in fysieke winkel bij de website van een merk, gehost in de online omgeving van de winkel
  • online bestellen en afhalen in de winkel

De onderzoekers stellen ook dat mobiel internet een nieuw afzetkanaal wordt, maar ze hebben geen idee hoe dat er gaat uitzien. De enige tip: “Zorg voor WiFi in de winkel” is wat vergezocht, aangezien het merendeel van het winkelend publiek dat vermoedelijk ook al betrekt van een mobiele aanbieder als KPN of Vodafone.

Ook de hippe term social commerce biedt geen houvast voor de onderzoekers en het MKB tot wie ze zich richten. “Op dit moment zoeken mensen aanzienlijk minder naar producten via sociale media, zoals Facebook, Hyves en Twitter. Slechts 7 procent van de ondervraagden gaf aan dat soort netwerken te gebruiken“.

Webwinkels daarentegen krijgen een duidelijke waarschuwing: “Pure players, partijen die alleen via een webwinkel verkopen, zich moeten afvragen of ze hun bakens niet moeten gaan verzetten. Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt, fysieke winkels worden een duidelijke succesfactor in het nieuwe internet tijdperk”.

Fysieke winkel gaan immers hun online assortimenten ook laten indexeren bij zoekmachines en prijsvergelijkingssites. Google Shopping, wat voor iedereen gratis is te gebruiken, zal daar een relevante rol in spelen. Voor het einde van het jaar gaat Google de resultatenpagina’s hiervan uitbreiden met informatie over lokale offline winkels. Bakstenen winkels met een online shop kunnen de Shopping-gebruiker wijzen op zowel de digitale als fysieke pui. Dat is vooral van nut voor winkelend publiek dat zich al lopend door de stad aan het oriënteren is.

Bakstenen winkels komen vrijwel op gelijke hoogte met web shops wanneer hun klanten recensies kunnen gaan schrijven over de producten en de zaken waar ze hun spullen kochten. Dat zijn twee expliciete tips van de onderzoekers: maak recensies mogelijk en vraag er nadrukkelijk om aan de klant.

Het meest waarschijnlijke toekomstscenario klinkt: “Bijna drie kwart, 72 procent van de ondervraagde consumenten vindt de combinatie van offline winkel met een online shop een goed winkelconcept”.

Meer specifiek gaat het daarbij om een shop in een shop. Webshops krijgen daarbij aparte ‘afdelingen’ waar hun merken zichzelf en hun handelswaar kunnen etaleren. “Van de respondenten zegt 68 procent op deze manier te gaan winkelen als het zou kunnen. In 2015 zal dit percentage 45 procent zijn. Deze oplossing is interessant voor bekende merken die een beperkte distributie hebben van hun hele assortiment, zowel fysiek als online. Met een online shop in shop benut een merk het beste van twee werelden. Het merk bepaalt zelf hoe de online winkel eruit ziet, en profiteert van de infrastructuur en het vertrouwen dat een consument heeft in de online of cross channel retailer”.

Foto: tres bien shop (cc)

8 Reacties

[“Zorg voor WiFi in de winkel” is wat vergezocht, aangezien het merendeel van het winkelend publiek dat vermoedelijk ook al betrekt van een mobiele aanbieder als KPN of Vodafone.]

Als dat al waar zou zijn dan heb ik daar natuurlijk niets aan in een winkel. Je bedoelt waarschijnlijk dat er steeds meer smartphones met ‘mobiel internet’ komen. Aangezien die verbinding stinkend duur dreigt te worden is een gratis WiFi-vebinding in een winkel zo gek nog niet.

Nice try CBW-Mitex! Natuurlijk komen er steeds meer oplossingen en innoveren de ‘traditionele retailers’ ook. Maar ondanks die bijzondere groeicijfers is online nog niet eens goed voor tien procent van de aankopen. Met de huidige groeicijfers kan het niet anders dan dat er meer pure afstandverkopers komen en dat deze nog meer druk zetten op de huidige markten. Misschien dat de oude garde dan minder hard verliest, maar winnen zullen ze het de komende jaren écht nog niet. Daarvoor is de online markt nog te klein, te brutaal, en te succesvol.

Bankiers die advies uitbrengen over dingen waar ze geen verstand van hebben zijn al jaren over hun hoogtepunt.

Ik denk dat het iets genuanceerder licht, de pure players kunnen veel scherper werken en hebben veel minder overhead. Daarbij komt dat de consument continue aan het vergelijken is! Hoe kan de fysieke retailer dan eerlijk concurreren?. Deze moet het van zijn lokale publiek hebben, die de vertrouwde service wenst. De uitkomst zal ergens in het midden liggen!

met het steeds makkelijker in het buitenland bestellen (vaak webshops) van producten via internet en de apatiegraad die dit met zich meebrengt denk ik dat dit iets is wat de retailer in NL graag denkt.

CBWMitex is van oorsprong een textiel ding… en ja, kleding (vooral broeken) is vaak een probleem om dit alleen via het internet te bestellen.
Dat men in de fysieke winkel ook echt dingen wil proberen, ruiken, tasten, proeven, voelen geloof ik ook wel…. de echte aankoop gebeurt alleen wel daar waar het het goedkoopst is, of ter plekke als men ver genoeg verleid wordt (“ik wil er niet twee weken op hoeven wachten en niet weten of de kwaliteit hetzelfde is voor dat tientje extra”)
Maar dat winkeliers het steeds moeilijker krijgen… vraag dat maar bij de gemiddelde bruin/witgoed-handelaar.

Wat een negatieve reacties op dit onderzoek. Wat dit onderzoek aangeeft is dat de puur online aankopen over het hoogtepunt heen is. Dit houdt dus niet in dat er minder online wordt gekocht. De fysieke winkels zijn bezig met een inhaalslag door zelf goede webshops te ontwikkelen. Waardoor de fysieke en de webshops elkaar aanvullen en daardoor sterker zijn dan de puur online webshops.

Een Bankier is net als een foute vrouw als het geld op is zijn beide vertrokken.

Een ceo zei ooit dat analisten hem deden denken qan die jongens die alle standjes kenden maar nooit een vriendin hadden 😉

Uit multichannelmonderzoeken komt een zelfde soort verhaal naar voren. Consumenten gebruiken steeds meer kanalen tijdens het aankoopproces. Ze zijn dus minder kanaaltrouw.

Traditionele detaillisten spelen hier natuurlijk ook op in. Het type product is denk ik doorslaggevend. Een boek of cd kan prima 100% online worden aangekocht. Heeft zelfs voordelen… Maar Nieuwe schoenen wil je toch even passen en in het echt zien. Electronica is een typisch mutlichannel product: even orienteren online, laten voorlichten en kijken in de winkel, met de mobiele telefoon de prijs vegelijken en vervolgens thuis op het web bestellen. De klassieke detaillist slaat steeds meer terug door ook online verkopen en service te bieden via zijn winkel. Of door Groupon te gebruiken en ook te stunten…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug