Deel dit artikel
-

‘Bricks en clicks is toekomst voor retailer’

Winkeliers moeten zich meer richten op klantenbinding en de samenwerking zoeken met fabrikanten om een nieuw offline met online bedrijfsmodel te realiseren.

Dat is de kern van ABN Amro’s visie op de retailmarkt (PDF) voor het komende jaar.

Steeds meer consumenten doen hun boodschappen bij webwinkels. Daardoor komt de traditionele, bakstenen retail onder druk te staan. Daar komt bij dat ook fabrikanten steeds vaker hun eigen digitale verkoopkanalen inrichten, om direct aan de consument te kunnen verkopen. Deze digitaliseringstrend dwingt fysieke winkels ertoe om aansluiting te zoeken tot het digitale kanaal.


Michel Koster, sector banker Retail bij ABN Amro: “In plaats van elkaar te zien als concurrent, kunnen een retailer en fabrikant ook de handen ineen slaan. Fabrikanten die rechtstreeks aan de consument verkopen, zullen dankbaar gebruik willen maken van de retailer als ophaalpunt. Kostentechnisch is dit voor beide interessant. De fabrikant betaalt een servicefee voor de diensten, en de retailer hoeft geen grote voorraden aan te houden. Crosschannelverkoop is een belangrijke marketingstrategie. Zo kunnen off- en online
verkoop elkaar ook juist versterken.”

Jacob de Jonge, algemeen directeur van de Bijenkorf, beaamt: “Onze crosschannelaanpak heeft een meerwaarde opgeleverd waar veel retailers zich door kunnen laten inspireren. Het mooie van dat extra digitale verkoopkanaal, is dat je de klantenservice ermee kunt optimaliseren”.

Uit een recent onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat het Nederlandse MKB onvoldoende gebruik maakt van de sterke digitale oriëntatie van de Nederlandse consument.

Nieuwe middelen komen beschikbaar om via digitale kanalen consumenten naar hun bakstenen winkels te loodsen. Op basaal niveau zijn dat nieuwsbrieven met acties per e-mail en wat geavanceerder zijn diensten als Groupon, fanpagina’s op Facebook, aanbiedingen via Foursquare en tips, recensies en winkelinformatie uit Google Maps Mobiel.

Foto: malias (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Bart

In de eerste alinea staat twee keer offline, dit klopt denk ik niet.

Erwin Boogert

Merci

eric

Jammer, die PDF link van ABN/AMRO werkt niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond