Deel dit artikel
-

ABN: Retailer moet online zichtbaarheid vergroten

Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en hun online zichtbaarheid vergroten. Zo’n 55 procent van de consumenten oriënteert zich namelijk vóór een aankoop eerst online. Alleen een onlineverkoopkanaal is echter niet voldoende en bovendien ook kostbaar. Dat stelt ABN AMRO in haar Sectorprognose Retail 2020/2021.

De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei.

De omzetgroei vlakte vorig jaar iets af in vergelijking met 2018, toen deze 2,9 procent bedroeg. Dit ligt volgens ABN AMRO deels aan de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, waardoor met name de omzetgroei van supermarkten werd afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. De vooruitzichten voor de sector als geheel blijven vooralsnog gunstig. ABN AMRO verwacht zowel in 2020 als in 2021 een groei van 2 procent.

Doordat consumenten steeds meer online kopen, komen ze minder vaak in de winkelstraat en staat de omzet van fysieke winkels onder druk. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending.

Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend.

Bovendien wordt de online keuze voor consumenten nog groter, nu Amazon zich nog sterker op Nederland wil richten en bol.com heeft aangekondigd het assortiment daarom uit te breiden.

Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en hun online zichtbaarheid vergroten, adviseert de bank.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond