Rabobank: ‘Hele markt profiteert van komst Amazon’

De aanstaande lancering van Amazon.nl als volwaardig en compleet shoppingplatform biedt kansen voor de hele e-commercewereld. De Rabobank denkt dat andere webwinkels hun omzet zien groeien en dat offline retailers daar de pijnlijke rekening voor betalen.
In een nieuwe retailupdate durft de bank zelfs de stelling aan dat Amazon in Nederland over tien jaar een omzet van tien miljard euro kan draaien. Ter vergelijking: bol.com was in 2018 goed voor een consumentenomzet van twee miljard en Coolblue een kleine 1,5 miljard euro.
De bank stelt (PDF): “Wij denken dat de verdere groei van Amazon de Nederlandse retailsector in zijn geheel dwingt om versneld in actie te komen. Dat is positief want wij maken ons steeds meer zorgen over het geringe en trage verandervermogen van de Nederlandse retailsector. Als Amazon een sterke push kan geven aan het versnellen en verbeteren van dit verandervermogen, dan is dat een positief effect dat naar onze mening zeer welkom is.”
Slechts een deel van de offline retailers zal mee kunnen met deze omwenteling. Honderden zo niet duizenden winkels zullen sluiten en lege panden achterlaten. Aantallen durft de bank niet te noemen, maar wel een algemene voorspelling. “Dit alles heeft impact op veel winkelgebieden waardoor de waarde van winkelvastgoed onder druk staat. De tijd van middelmaat is allang voorbij en alleen de allerbeste winkeliers zullen nog een toekomst hebben.”
Ondernemers met fysieke verkoop- en servicepunten redden het alleen als ze én uitstekende mensen in dienst hebben én met klant- en transactiedata loyaliteit kunnen versterken binnen de eigen ‘local social community’. “Al dan niet samenwerken met een platform zal een kwestie zijn van rekenen met het doel om naast extra omzet ook extra marge te kunnen maken.”
Als er al sprake is van een evenwicht in de retailwereld dan is het wankel. Achter de paar procenten groei die men nog boekt, zit negatief consumentvertrouwen:
In oktober 2019 werd duidelijk dat Amazon van plan is om zijn .nl-site te laden als volwaardige bestemming en die begin 2020 te (her)lanceren.
Het merk en de bestemming Amazon zijn in Nederland al lang geen onbekende meer. De winkel, werkend vanuit Duitsland, doet in Nederland naar schatting een jaaromzet van meer dan 250 miljoen euro. Het bereik ligt boven de 3,3 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat beeld is in lijn met de ervaringen van de prijsvergelijker van Tweakers. Daar is Amazon al lang een vaste waarde in de top 5 grootste ontvangers van Tweakers-publiek. In die zin is de concurrentie met bol.com, Coolblue en Azerty al lang gaande.
Wat de Nederlandse consument van Amazon vindt, was tot voor kort niet bekend. Eind vorig jaar echter publiceerden Maze-One en MeMo2 een onderzoek waaruit bleek dat Amazon als duur wordt ervaren en dat het op de thema’s ‘Enjoy ordering’ en ‘Brand fit’ slecht scoort.
Foto: Ian Livesey (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
bert
De meest evil bank van Nederland (grootste belastingroof als grootste hypotheekbank) promoot het meest evil bedrijf ter wereld (slechtste bedrijf voor arbeidsomstandigheden wereldwijd)….
Jorn
Bizar hoe een bank zich zo hard durft uit te spreken. Zeker voor een bank met NL roots (welke zeer groot is in de VS als ‘losse’ entiteit ?) lijkt het mij dat deze een handreiking zou moeten doen naar de zelfstandig ondernemer en haar te steunen met kennis en kunde.
De schaalvoordelen die Amazon zichzelf ‘toeeigend’ (slecht betalen voor middelen en mensen) zijn voor een zelfstandige winkelier onhaalbaar. Zeker wanneer een bank zich verrijkt op diezelfde zelfstandige met gelden die zij praktisch gratis verkrijgt of via belastingdruk vergaard.
Een bank moet zichzelf dus realiseren dat wanneer een partij als Google of Amazon geen bijdrage levert aan een gebied/land door belastingontwijking, door op grote schaal goedkope arbeid aan te trekken buiten datzelfde gebied, door verkrijging van subsidies van overheden voor ontwikkeling van vastgoed (lees: distributiecentra) om zich te vestigen binnen een gemeente/provincie/land, etc. dat dat ook het einde betekent voor diezelfde bank. Er is straks enkel schuld bij diegenen die risico hebben durven nemen en kopen op krediet. Want er is geen marge meer om een economie op te draaien, dus ook niet meer om schuld af te betalen of rente te betalen.
Lieve bank, investeer derhalve in initiatieven die duurzaam zijn en lokaal ondernemerschap sterken tegen dominante spelers. Anders leven we straks in een kaalgevreten woestijn en is het groen slechts voor de enkeling. En die laatste, daar zit de bankier niet bij, want die heeft te veel schuld om zich staande te houden.
Dus boerenleenbank, leen en verzeker uzelf van een toekomst door u in te zetten voor ondernemerschap onder uw eigen gelederen.
bert - online retail bedrijf
Zo zie je maar hoe slecht de Rabobank op de hoogte is van de markt en de mogelijkheden, laat staan dat ze verstand van hebben van online retail, bovenstaand bericht geeft al aan dat ze absoluut geen verstand van economie en de retail sector hebben. Amazon is een online carirer voor adverteerders die productren via Amazon verkopen net zoals bol.com dat ook doet en is de slechtste oplossing die je kunt bedenken voor de markt, economie en NL bedrijven. M.b.t die carriers gaat het alleen om prijs en de commissie die de aanbieders moeten betalen. Amazon is in Duitsland vertegenwoordigd en staat als werkgever zeer slecht bekend, kijk maar naar de docu’s die er over gemaakt zijn. Net zoals Aliexpress zal Amazon de Nederlandse bedrijven maar ook de consument niet helpen, die kunnen beter bij NL bedrijven blijven kopen, zijn ze veel beter af.
Jorn
Klinkt een beetje als praten voor eigen parochie, maar ben het wel eens. Een presentatie op Eday illustreerde al dat merken, maar ook winkels ‘met zichzelf’ concurreren op advertising in Google en Display wanneer deze hun producten via Amazon aanbieden. Waarmee kan worden geïllustreerd dat de marge OF naar Amazon gaat MAAR in ieder geval kleiner wordt dan deze was. Ergo het ‘innovatie’ budget gaat verder omlaag.
Ik noem dit zelf de Ahold Verarming – ‘A-merken’ (lees: niet huismerken) investeren in productontwikkeling om klanten te blijven trekken, waar Ahold deze eenvoudigweg kopieert en innovatie verzuimd. Het drukt als ‘gate-keeper’ de prijzen van de A-merken, welke vervolgens minder marge hebben om te kunnen investeren in innovatie en verarmt zo de totale markt.
Datzelfde gebeurt bij molochs als Amazon (product) en Google (Marketing). En waar deze molochs voorheen nog de moeite namen om tot overname te gaan (lees: de voorlopige marge te doneren aan de gekochte onderneming) en zo het geld te distribueren en ook lokaal te verrijken, wordt er nu net als Ahold simpelweg op grote schaal gekopieerd.
Bertus
Het heeft weinig zin om te schelden op de Rabobank. Het traditionele bankieren zal ook wel verdwijnen. Dus van de bank zal niet verwacht kunnen worden dat men de de lokale winkeliers in de lucht kan houden. Net zo min als de grootschalige veeteelt.
Het “ wel begrepen eigen belang “ van de Cooperatieven is ondergeschikt aan (nieuwe) marktbewegingen. Zolang de consument 24/7 de bestellingen in huis kan krijgen zal de “ grondgebonden “ detaillist het nakijken hebben.
Erwin Boogert
(off topic, maar: puntige term dit -> ‘grondgebonden detaillist’)
Antonella Pagliaro
Het zou jammer zijn als elke retailer zijn groei uit handen geeft aan Amazon. Een retailer kan zelf zoveel doen zonder het ‘slaafje’ te worden van een marketplace. Een optimalisatie van je eigen Google My Business account en ‘connecten’ met je eigen klanten via reviews zullen je enorme boost geven in impressies en navigatie naar. Weet waar je klant vandaan komt en waarop hij zoekt dan kun je hem als heel snel goed bedienen. Al deze informatie is toe te voegen en terug te vinden in je Google My Business Account. Dat je daarnaast ook gebruik maakt van Amazon, prima! Alle beetjes helpen. Succes!
Arie Blak
Met de komst van Amazon komt er weer heel wat goedkope Chinese rommel deze kant op.
Martijn
“De Rabobank denkt dat andere webwinkels hun omzet zien groeien en dat offline retailers daar de pijnlijke rekening voor betalen.”
Dat is dus niet de hele markt, weg met Amazon, wie zit er nou te wachten op zo’n Amerikaanse marktsloper. Straks is alles en iedereen uit de markt gedrukt en zitten wij opgescheept met z’n Amerikaanse juggernaut die de Nederlandse markt domineert, beheert en controleert.
Dat wil je toch niet? Dit is echt een extreem gevaarlijke ontwikkeling in mijn optiek. Economische vrijheidsberoving en salvernij door de Amerikanen.
Jos
Als trotse Nederlander zou je Amazon moeten negeren. De volgorde waarin ik mijn euro’s uitgeef is (1) lokaal, (2) online bij een Nederlandse webshop (3) online bij een Europese webshop en als het dan echt niet anders kan (4) bij Amazon.