Deel dit artikel
-

ABN: Vervoersmarkt staat voor een rigoureuze ommekeer

Bijna de helft van de Nederlanders staat open voor Mobility as a Service (MaaS): een vervoersabonnement waarmee zij voor een vast bedrag per maand gebruik kunnen maken van alle mogelijke vormen van deel – en openbaar vervoer.

Bij MaaS wordt met behulp van een real time app geadviseerd over de meest efficiënte route, ongeacht het type vervoer.

MaaS is volgens ABN AMRO in potentie een veelbelovende oplossing voor de onderbenutting van stilstaande voertuigen, steeds grotere verkeersdrukte en files, opstoppingen in stedelijke gebieden, en de luchtverontreiniging.

Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO blijkt dat ruim 64 procent van de Nederlanders bereid is zijn reisgedrag te heroverwegen. Op dit moment reist 60 procent slechts incidenteel of helemaal niet met het openbaar vervoer.

Voor veel mensen zijn de huidige alternatieve vervoersvormen, ter vervanging van een eigen vervoersmiddel, niet goed genoeg. Zo vinden zij het openbaar vervoer te duur en sluit dit onvoldoende aan op de behoefte aan vervoer van ‘deur tot deur’. Ook is deelvervoer voor veel Nederlanders nog niet in de directe omgeving beschikbaar.

Het succes van MaaS valt of staat echter met de kwaliteit, betaalbaarheid en betrouwbaarheid van het aanbod. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, is 45 procent van de Nederlanders bereid de auto in te ruilen voor een vervoersabonnement. Het omzetpotentieel stijgt dan naar 14,4 miljard euro per jaar.

Foto Remy de Klein (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond