Deel dit artikel
-

Accenture, Siemens en Interpay nog in race voor ov-chipkaart

Drie consortia met daarin respectievelijk Accenture, Siemens en Interpay zijn nog in de race voor de aanbesteding van de chipkaart in het openbaar vervoer. KPN en Getronics visten achter het net. De winnaar mag een landelijk geldend elektronisch vervoerbewijs ontwikkelen dat in 2006 alle bestaande papieren ov-vervoersbewijzen gaat vervangen.

Drie andere consortia, waaronder één met KPN Telecom en Getronics, vielen af. Trans Link Systems (TLS), de organisatie waarin de vijf grootste Nederlandse openbaarvervoerbedrijven verenigd zijn, koos voor het consortium met daarin onder meer Accenture en mobiliteitsexpert Vialis, voor het samenwerkingsverband met onder meer Siemens Nederland en ten slotte het consortium waar Interpay Nederland (dat de betalingen met de pinpas regelt) deel van uitmaakt.

"Alle partijen die nu nog in de running zijn hebben ruime ervaring met e-ticketing elders", legt een woordvoerder van TLS uit. Zo heeft de groep met Accenture een e-ticketing systeem voor het openbaar vervoer opgezet in Hongkong, de groep met Siemens hetzelfde gedaan in Washington en het consortium met Interpay Nederland in Singapore.

Los van de Aziatische stadsstaat zal Nederland in 2006 het eerste land ter wereld zijn waar nationaal een elektronisch vervoersbewijs (voor trein, tram, metro, bus en mogelijk als parkeerkaart) wordt ingevoerd, zo claimt TLS . De bedoeling is dat eind dit jaar het winnende consortium wordt uitgekozen.

Dat gaat een e-ticketingsysteem ontwikkelen dat volgend jaar in een Nederlandse regio, mogelijk Rotterdam, wordt getest. Het zal volgens betrokkenen in ieder geval een proximity-kaart worden, die op maximaal 10 centimeter van een sensor wordt gehouden. Dat maakt het in- en uitstappeen veel sneller dan een kaart die door een sleuf moet worden gehaald. Sinds begin vorig jaar loopt overigens in Groningse stadsbussen een proef met een vergelijkbaar systeem, de door Motorola ontwikkelde Tripperpas .

In 2006 moeten er twee soorten ov-chipkaart bestaan: een pre-paid en een post-paid variant. "Beide zijn handiger voor de reiziger, zijn beter voor de doorstroming en moeten zorgen voor meer veiligheid: geen gehannes met de portemonnee en kunnen met tourniquets niet-betalende reizigers weren", meent de TLS-woordvoerder. De post-paid variant of persoonlijke kaart biedt echter nog een belangrijk voordeel. De vervoersbedrijven kunnen zo beter de reizigersstromen in kaart brengen en daarmee de dienstregeling verbeteren.

Dat laatste mogen de bedrijven alleen als de reiziger expliciet toestemming geeft dat zijn gegevens mogen worden gebruikt, benadrukt TLS. De vervoersbedrijven gaan hem daartoe prikkelen met incentives. Reizen met het openbaar vervoer gaat straks – net als winkelen, tanken of vliegen – punten opleveren, waarmee de klant bijvoorbeeld kan sparen voor een trip naar een pretpark.

De bedrijven binnen TLS – NS, Connexxion en de vervoersmaatschappijen van de drie grootste steden – willen niets loslaten over de exacte kosten van de ov-chipkaart. De TLS-woordvoerder wil alleen zeggen dat het "fors onder de 1,5 miljard euro ligt", een bedrag dat in sommige media circuleert.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond