Deel dit artikel
-

Acht procent meer pakketpost PostNL

Het pakketvolume bij PostNL is in het derde kwartaal met acht procent gestegen, terwijl de omzet van dit onderdeel met vijf procent groeide. Beleggers reageren positief.

De volumegroei is voor een belangrijk deel te danken aan de handel van webwinkels. Toch is de toename bij pakketpost niet groot genoeg om de omzetdaling bij de afdeling brievenbuspost te compenseren.

Uit de kwartaalcijfers die PostNL vanochtend publiceerde (PDF), spreekt dat de pakkertomzet met vijf procent groeide tot 192 miljoen euro. De brievenomzet daalde met vier procent tot 488 miljoen euro.

Het volume post dat postbodes in het derde kwartaal naar de brievenbussen droegen, was 12,2 procent minder dan een jaar geleden. Als reden geeft PostNL ‘substituties’ voor geschreven en gedrukte communicatie. Vertaalde: e-mail en social media.

PostNL heeft met de opening van depots in Den Haag en Haarlem nu twaalf pakketcentra in Nederland. Hier zal binnenkort ook op zondagen worden gewerkt, zodat bestellingen bij webwinkels ook op maandagen kunnen worden uitgeleverd.

Over de eerste negen maanden van het jaar noteert de verzender een omzetgroei van twaalf procent met pakketjes en een -daling van vijf procent met brievenbuspost.

Beleggers reageren positief op de cijfers en belonen het aandeel met een stijging van een kleine zes procent kort na opening van de handelsbeurs.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond