Deel dit artikel
-

ACHTUNG! en KLM winnen SpinAwards 2013

ACHTUNG! en KLM zijn dit jaar de grote winnaars van de SpinAwards en zijn (weer) verkozen tot respectievelijk het Bureau van het jaar 2013 en Opdrachtgever van het jaar 2013.

KLM zojuist bij uitreiking in Amsterdam twee keer goud en vier keer zilver, ACHTUNG! gaat met twee gouden en drie zilver SpinAwards naar huis. De laatste prijs werd enkele minuten geleden uitgereikt op het Westergasterrein, waar circa 2500 professionals uit de online branche aanwezig zijn.

Stephan Fellinger, bestuursvoorzitter en mede-oprichter van de Stichting SpinAwards: “KLM en ACHTUNG! en zetten in Nederland de norm op het gebied van digitale media en kunnen zich meten met de internationale top. Echte voorbeelden binnen ons vak.”

Vanavond werden er in twaalf categorieën prijzen uitgereikt. In een aantal rubrieken werden geen gouden Awards uitgereikt, waaronder Social Media en Online Campagne.

Over de eerste zegt de jury: “Het gebruik van social media is nog steeds in de transitie naar volwassenheid. In deze transitiefase zijn er nog steeds elementen die verbeterd konden worden. Vandaar dat de jury geen goud heeft gegeven.” Over het uitblijven van een gouden toekenning voor een campagne: “Het vak is volwassen geworden, zowel aan bureau- als adverteerderszijde. De drie zilveren SpinAwards laten dit zien. Maar net als bij mensen kan ook volwassen interactief werk neigen naar overdreven degelijk. Het had sprankelender gekund. Omdat creativiteit het zwaarst weegt, konden wij helaas geen goud uitreiken dit jaar.”

Alle winnaars op een rij:

Overall SpinAwards

Opdrachtgever van het jaar
Genomineerden:

  • KLM Royal Dutch Airlines
  • ŠKODA
  • Filmfestival + Kinderboerderij De Pijp

Winnaar:
KLM Royal Dutch Airlines

Bureau van het jaar
Genomineerden:

– ACHTUNG!
– Code d’Azur
– TBWANEBOKO

Winnaar:
ACHTUNG!

 

SpinAwards

 

Online Campagne

  • Zilver  – Maak de Smaak – The Battle (Red Urban – Pepsico Nederland/ Lay’s)
  • Zilver  – Holland’s Next Octopus Paul (FHV BBDO / Caviar Content – Kinderboerderij de Pijp)
  • Zilver  – Rugnummers (TBWANEBOKO – Heineken)

 

Website

  • Goud  – Rijksmuseum en Rijksstudio (Fabrique – Rijksmuseum)
  • Zilver  – KLM Must See Map (Code d’Azur – KLM Royal Dutch Airlines)

 

Mobiel

  • Zilver  – Maily (Maily/FONK – Maily/FONK)
  • Zilver  – Unox SchaatsApp (TBWANEBOKO – Unilever-Unox)

 

Crossmedia

  • Zilver  – GTST: Wie is Tim? (Endemol Nederland BV, Project Factory – RTL Nederland)
  • Zilver  – Tour du Sofa (ACHTUNG! – ŠKODA)

 

Interactieve TV & Online Video

  • Goud – Live Twitter film ‘Onder Controle’ (Woedend! en Wefilm – Nederlands Film Festival)
  • Zilver – Tour du Sofa (ACHTUNG! – ŠKODA)

 

Game

  • Goud – Das Interland (ACHTUNG! – Volkswagen)
  • Zilver – Tour du Sofa (ACHTUNG! – ŠKODA)

 

Social Media

  • Zilver – KLM Meet & Seat (KLM Royal Dutch Airlines – KLM Royal Dutch Airlines)
  • Zilver – KLM Must See Map (Code d’Azur – KLM Royal Dutch Airlines)
  • Zilver – Metropole Tweetphony (Havas WorldWide Amsterdam – Metropole Orkest)

 

Special SpinAwards

 

Design

  • Zilver – The Sound of Creation (DDB & Tribal Amsterdam – Philips)
  • Zilver – Unox SchaatsApp (TBWANEBOKO – Unilever Unox)

 

Content

  • Goud – Unseen Photo Fair 2012 (Vandejong – Unseen Photo Fair)
  • Zilver – KLM Must See Map (Code d’Azur – KLM Royal Dutch Airlines)
  • Zilver – Metropole Tweetphony (Havas WorldWide Amsterdam – Metropole Orkest)

 

Media-Inzet

  • Zilver – Holland’s Next Octopus Paul (FHV BBDO / Caviar Content – Kinderboerderij de Pijp)

 

Innovatie

  • Goud – KLM Meet & Seat (KLM Royal Dutch Airlines – KLM Royal Dutch Airlines)
  • Zilver – Live Twitter film ‘Onder Controle’ (Woedend! en Wefilm – Nederlands Film Festival)

 

Jong Talent

  • Goud – Potential Poetry – Willem de Kooning Academie
  • Zilver – Moet ik rennen? – Hogeschool van Amsterdam

 

*) Het volledige juryrapport is hier te lezen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond