Deel dit artikel
-

IAB en ACM willen malvertising aanpakken

Branchevereniging IAB Nederland gaat net als toezichthouder ACM de potentiële schade van malvertising onderzoeken. Bij malvertising worden, zonder dat gebruikers er erg in hebben, virussen en malware verspreid.

De branchevereniging neemt de stappen onder meer na recente besmetting van Nederlandse krantensites. De advertenties wezen gebruikers door naar de zogenoemde Angler Exploitkit. Die maakt gebruik van bekende beveiligingslekken in onder andere Adobe Flash Player.

Bij een succesvolle infectie wordt de Bedep Trojan geïnstalleerd, en aanvullende malware voor klikfraude.

Eerder dit jaar werd er na een klik op een uiting een zogenaamde ‘nuclear exploit kit’ geïnstalleerd, waarna de computer geïnfecteerd werd en open kwam te staan voor allerlei risico’s. Volgens het IAB vinden dit soort besmettingen (via internationale advertentienetwerken) vaker plaats, maar wordt er weinig over gepubliceerd.

IAB is geen voorstander van het gebruik van adblockers om malvertising tegen te gaan. ‘Dergelijke adviezen zijn niet wenselijk voor onze branche’. Het IAB zegt te werken aan een product waarmee men de malvertisingproblematiek wil voorkomen. De vereniging komt binnenkort met meer informatie hierover naar buiten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond