Deel dit artikel
-

ACM: Online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten

Het online marketingbedrijf Allfree uit Groningen moet een dwangsom van 89.000 euro betalen vanwege de bouw van misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten.

Vorig jaar juli eiste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat Allfree daarmee zou stoppen, maar daar gaf het bureau geen enkel gehoor aan.

Bedrijven kunnen zich bij Allfree aanmelden om tegen betaling via de websites van Allfree consumenten te werven voor hun eigen diensten. Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. In die markt lopen nogal wat oplichters rond.

De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree stopte met het online misleiden van consumenten die een slotenmaker of een andere spoeddienst zoeken. De ACM had het bedrijf tot eind september de tijd gegeven om de websites aan te passen.

Het bureau zegt ‘met verbijstering en onbegrip’ kennis te hebben genomen van de dwangsom.

Directeur Kars Potze: ‘Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren. De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.’

Sinds haar oprichting is er volgens Potze nog nooit een schriftelijke klacht bij Allfree ingediend over misleiding of oplichting van klanten als gevolg van zijn diensten.

‘Wij erkennen dat er misstanden voorkomen in de online consumentenmarkt, en dat er diverse websites zijn die wél nadrukkelijk misleiden en tegen de richtlijnen van ACM opereren, dan wel oplichting door bedrijven faciliteren. Alleen als de ACM tegen deze partijen optreedt, kunnen we de gehele markt beter maken.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond