Deel dit artikel
-

ACM pakt misleiding bij doorschakeldiensten aan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat aanbieders van doorschakeldiensten aanpakken die op misleidende wijze adverteren. Deze advertenties wekken de indruk dat het nummer waarmee wordt geadverteerd het rechtstreekse nummer is van bijvoorbeeld een klantenservice, terwijl het een doorschakelnummer is waarvoor de beller extra moet betalen.

Het aanbieden van doorschakeldiensten is niet verboden, maar dan moet wel duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost.

Iemand die op zoek is naar het nummer van bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV, gebruikt vaak een zoekmachine om dat nummer te vinden. Als een van de eerste zoekresultaten komt vaak een doorschakeldienst naar boven, die adverteert met de naam van de instantie waarnaar iemand op zoek is. In plaats van het telefoonnummer van de instantie, wordt het nummer van de doorschakeldienst vermeld. Hierdoor kunnen mensen denken dat zij bellen naar het rechtstreekse nummer van de gezochte instantie.

Aanbieders riskeren een boete die kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond