Deel dit artikel
-

ACM: telefonische verkopers moeten expliciete toestemming kunnen bewijzen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt de telemarketingbranche: bedrijven moeten aantonen dat consumenten die zij bellen expliciet toestemming hebben gegeven dat zij gebeld mogen worden. Deze toestemming moet verifieerbaar zijn en gekoppeld kunnen worden aan diegene die gebeld wordt.

Sommige bedrijven denken dat een procesbeschrijving of een bellijst voldoende is om de vereiste toestemming te bewijzen. Dat is niet het geval.

Mensen die gebeld worden, kunnen het recht van verzet inroepen. Ondernemingen mogen dan niet meer bellen en moeten deze persoon tijdig uit het belbestand verwijderen.

De ACM ziet dat bedrijven te traag zijn met het verwijderen van die mensen uit hun belbestand. De komende periode gaat de ACM handhaven. Dit heeft de ACM gemeld op een congres dat de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en services DDMA organiseerde.

Wanneer mag een bedrijf bellen?
Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe wettelijke regels voor telemarketing. De regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven mensen mogen bellen om iets te verkopen. Bedrijven mogen alleen mensen bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. De ACM houdt toezicht op de naleving van deze regels en kan boetes opleggen.
Het bedrijf dat belt moet kunnen aantonen dat degene die hij belt;
• daar vooraf mee heeft ingestemd, of;
• bij datzelfde bedrijf voor hetzelfde soort product of dienst klant is of recent is geweest. Het bedrijf mag maximaal nog drie jaar bellen met een voormalige klant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond