ACM waarschuwt voor impulsaankopen via sociale media

ACM wil consumenten bewust maken van de risico’s van impulsaankopen via sociale media. De toezichthouder start daarom vandaag met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.’

Op sociale media worden consumenten steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Consumenten laten zich gemakkelijk verleiden tot impulsaankopen en betalen soms tientallen of honderden euro’s aan bedrijven die ze niet kennen.

Nederlanders kopen volgens de ACM steeds meer via sociale media, met name op Facebook en Instagram. Je kunt het product in een paar klikken kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel. Daar zijn echter risico’s aan verbonden. De advertenties zijn later moeilijk terug te vinden. De verkoper kan daardoor relatief eenvoudig anoniem blijven.

De toezichthouder adviseert consumenten om een aantal zaken goed te controleren. Wat doe je als er een ander product op de mat valt dan je had verwacht en je het bedrijf niet kunt bereiken? Of als er niet of te laat wordt geleverd? Of je dacht een gratis product te bestellen en ze sturen achteraf alsnog een rekening? Of je krijgt je geld niet terug ook al heb je je aankoop binnen de bedenktijd teruggestuurd?

De ACM richt zich met haar campagne specifiek op de doelgroep van 15-25 jarigen omdat zij zeer actief zijn op sociale media en extra gevoelig zijn voor impulsaankopen. Om hen te bereiken zet de ACM ook YouTubers in.

Via het consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM verder een Online Shop Check aan. Die geeft consumenten tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.

 

4 Reacties

Vorige week nog bijna iets gekocht via een FB advertentie. Nog net voordat ik de koop afronde, toch nog even het bedrijf en de prijs gecheckt; op FB leek het een mooie aanbieding van 60 voor 30 euro.
Via een ander bedrijf kost het 22 euro. ook waren de reviews en klantenservice slecht van dat bedrijf dat op FB adverteert. Goed dat er meer aandacht voor komt, want impulsaankopen komen veel voor, want FB weet heel veel van jou en jouw interesses, dus de advertenties zijn zeer gericht op jouw aankoop patroon en interesse gebied.

Ik weet hoe het eraan de andere kant uitziet, oftewel als adverteerder.

De reden waarom dubieuze adverteerders de boel besodemieteren op social media zoals Facebook en Instagram is omdat gebruikers van deze platformen heel graag deals zien die te mooi zijn om waar te zijn.

Nederlanders zijn dol op koopjes, vooral wanneer te mooi om waar te zijn. Ook zijn Nederlanders dol op dubieuze like en win acties of GRATIS.

Op eerlijke advertenties worden vaak tientallen negatieve reacties geplaatst: te duur, hoe durven ze dat te vragen voor…, etc. etc. Terwijl op ‘nep advertenties’ hele bergen met positieve berichten binnenkomen. En als men dan ook nog iets gratis kan krijgen of met like en win, dan deelt men als een dolle.

Enerzijds goed dat hier aandacht aan besteed wordt. Wel moeten we opletten dat door zulke publiciteit niet alle MKBers in diskrediet raken.

Als consumenten wantrouwig worden, dan zullen ze sneller bij de Bols, CoolBlue’s en Amazons bestellen. Terwijl het MKB juist de motor achter onze economie is.

Kortom, laten we niet alleen waarschuwen voor de rotte appels, maar ze ook aanpakken zodat consumenten vertrouwt online kunnen winkelen. Niet alleen bij de grote jongens, maar ook bij de MKBers…

Helemaal mee eens Marcel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug