Deel dit artikel
-

Actie voor grotere formaten online advertenties

Onder de noemer “Ik wil meer KB’s” is een ludieke actie gestart om site-eigenaren, uitgeverijen, bannernetwerken en brancheorganisaties duidelijk maken dat er veel behoefte is aan grotere bestandsformaten voor online advertenties.

Creatieven, reclamebureaus en online marketeers voelen zich volgens de initiatiefnemers "ernstig beperkt" door de maximale bestandgrootte van een online advertentie die nu rond de 40 kilobyte ligt. De creatieve mogelijkheden van een campagne zouden hierdoor niet optimaal benut kunnen worden.

De bestandsgroottes van banners worden gereguleerd door het Interactive Advertising Bureau, IAB. Veel exploitanten hanteren echter hun eigen richtlijnen. De initiatiefnemers van de actie roepen op om de internationale richtlijnen te adopteren en zo online creativiteit te bevorderen.

Initiatiefnemer Steven Pieneman, oprichter van Admanager en teven online manager bij actiemarketingbureau L'eau, roept alle bedenkers, makers en opdrachtgevers van online advertenties op zich te melden op de site Ikwilmeerkbs.nl. "We lopen in ons werk telkens weer tegen de limieten aan," zegt Pieneman. "Als je maar even over de bestandsgrootte gaat, wordt het werk afgekeurd en moet je een advertentie met een grotere korrel aanleveren." Reden volgens Pieneman: hostingkosten.

De richtlijnen voor de bestandsgrootten van online advertenties zijn opgesteld in 2003. Het CBS meldde vorige week dat inmiddels 74 procent van de Nederlandse huishoudens beschikt over een snelle internetverbinding. Ten tijde van het opstellen van de advertising richtlijnen was dit nog maar 15 procent. Geen reden dus om nog langer kleine bestandsformaten voor online advertenties te hanteren.

De richtlijnen van het IAB worden echter weer niet door alle exploitanten gehanteerd. Hierdoor ontstaan verschillen bij het aanleveren van de online advertenties bij de exploitanten. Een advertentie die bij de ene exploitant wel wordt geaccepteerd, wordt door een andere exploitant geweigerd. "Je wordt er helemaal dol van," zegt Pieneman. Pieneman zal de handtekeningen aanbieden aan het IAB.

Deel dit bericht

5 Reacties

Melvin

Backupgifs dan ook maar meteen afschaffen? Wie heeft er tegenwoordig nu nog geen flash? 

Nomair van Wijk

Zware en grotere formaten online advertenties: kom maar op! 🙂

Melvin

Mijn reactie was overigens cynisch bedoeld 😉

danny

hee steven, waar heb jij gezeten de afgelopen jaren hahaha, in nederland worden al jaren videobanners geserveerd tot 4,4 MB op de grotere portals check: http://www.easyconcepts.com :-) danny

Vlad Drac

Wow danny, dat zijn interessante mogelijkheden. Eens kijken of ik daar geinteresseerde adverteerders voor weer te vinden. Ik beheer meerdere sites nl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond