Deel dit artikel
-

Ad Scheepbouwer koopt fonQ

Investeringsfonds AJS Holdings van Ad Scheepbouwer gaat online warenhuis fonQ overnemen van RFS Holland Holding.

De partijen maakten zojuist bekend dat ze tot overeenstemming zijn gekomen over de transactie. AJS en het management van fonQ worden de nieuwe aandeelhouders. Hoeveel geld met de overname gemoeid gaat, houden ze voor zich.

Begin dit jaar begon RFS Holland het verkoopproces. Meerdere partijen hebben zich sindsdien gemeld en is mee gesproken, vertelt directeur Patrick Kerssemakers aan Emerce. De match met AJS was de beste. “Ad Scheepbouwer heeft ook een persoonlijke interesse in fonQ. In zijn tijd als aandeelhouder van RFS kochten ze ons.”

Scheepbouwer zegt in een persverklaring: “De e-commercemarkt is nog niet volwassen, dus er is ruimte om hier verder positie in te nemen en te groeien. In fonQ zie ik een onderscheidende propositie en ken ik een organisatie met veel ambitie en potentie voor de toekomst. Ik wil het management helpen om deze potentie te verzilveren.”

De oud-bestuurder van onder meer TNT en KPN had veertig procent van de aandelen toen RFS Holland voor 450 miljoen euro aan het Engelse Apax werd verkocht. Dat vond plaats in juli 2015. In 2016 verving de nieuwe eigenaar de leiding van Wehkamp, verkocht Create2Fit terug aan de oprichter en doet nu (deels) ook met fonQ.

De investeerder verkocht in november 2015 ook zijn 33-procentsbelang in Fox-IT voor circa veertig miljoen euro.

Kerssemakers: “We waren al een standalone organisatie dus hoeven geen processen te gaan veranderen. Onze strategie is dat we ons blijven richten op de segmenten Wonen, Koken en Lifestyle. Misschien nog wel meer dan we deden. We draaien nu topdagen. Ik stond zelf tot vannacht twee uur nog in te pakken. Als de grote drukte voorbij is, gaan we samen nog eens goed naar de toekomst kijken.

FonQ noteerde in 2013 een omzet van 48 miljoen euro, in 2015 64 miljoen en verwacht dit jaar af te sluiten met een verkooptotaal van 82 miljoen euro.

Het management bestaat uit Patrick Kerssemakers (algemeen directeur), interim-CFO Jan-Noud Hutten, Joost Wels als directeur E-commerce en Jeremiah Albinus die de functie van directeur Marketing vervult.

Hun Nederlandse site heeft 27,5 miljoen bezoekers, bediend door 250 medewerkers. Het bedrijf is met eigen webshops actief in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Het is ook actief in Engeland en Spanje via Amazon.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond