Deel dit artikel
-

Adcore: expansie-strategie is mislukt

De Zweedse webbouwer Adcore beschouwt haar internationale expansie-strategie als mislukt . De buitenlandse vestigingen, behalve de Japanse, worden verkocht aan Martin Hauge, de manager van de Deense Adcore-vestiging. Wat dit betekent voor de Nederlandse vestiging kon marketing manager Krijn Smits nog niet zeggen.

Hauge heeft met een aantal senior Adcore-consultants een apart bedrijf opgericht om de buitenlandse vestigingen van Adcore te kopen. Daarmee zou een bedrag van 30 miljoen Zweedse kronen (3,2 miljoen euro) gemoeid zijn. Volgens het persbericht betekent dat een kapitaalverlies van ruim 1,1 miljard Zweedse kronen (123,7 miljoen euro).

Adcore verving haar CEO en wil zich nu weer volledig op de thuismarkt richten. Het bedrijf zegt dat de maatregelen die in het eerste kwartaal genomen zijn om winstgevend te worden niet genoeg zijn. Dat zou dan vooral te wijten zijn aan de slechte prestaties van de bedrijfsonderdelen overzee. Adcore zegt er door de marktomstandigheden niet in geslaagd te zijn de acquisities volledig in het bedrijf te integreren. De buitenlandse consultancy-afdelingen boekten een verlies van 12 miljoen Kronen in April, tegen een verlies van 0,8 miljoen Kronen voor de Zweedse vestiging. Voor mei worden soortgelijke cijfers verwacht. Adcore denkt dat op zijn vroegst in het vierde kwartaal de markt weer aantrekt.

Krijn Smits, marketing manager bij Adcore Nederland, (het voormalige Facing Facts), zegt maandagavond het nieuws te hebben gehoord. Volgens Smits is er nog niet veel bekend over de gevolgen voor de Nederlandse vestiging. Momenteel telt Adcore Nederland 40 werknemers, tegen 65 een half jaar geleden. Smits verwacht geen verdere ontslagen en zegt break-even te draaien.

Deel dit bericht

2 Reacties

Discussie

Artikel ADCORE Februari 2001 !!!!!!!!!! Expansie is een tweede reden voor overname. Adcore heeft de mensen nodig om opdrachten te kunnen blijven aannemen. "Om aan de huidige eisen en wensen van de opkomende markt te kunnen voldoen is critical mass belangrijk", zegt Krijn Smits. Ja zo gaan die dingen tegenwoordig….voor wat ze waard zijn

Nadia Poulou

Hello, if you take a look at http://www.e-cube.nl and http://www.adcore.nl you can clearly see that after all this time the expansion strategy is not only a big failure, but simply a COMPLETE failure. As an ex employer of E-cube, who quit just during the take-over, I did not have any inside information the past year, only vague rumors here and there. But following the 'official' announcements on the Adcore site was simply misleading: "nothing will change", "no-one will notice", "we go on as normal" etc. Even in the last Emerce printed magazine they claimed "justice" for being in the shake-out column.I just write this to point out how press releases in companies can be so misleading and in memoriam to all these people that lost their jobs and dreams (in Adcore/Facing Facts/E-cube or whatever), as a sacrifice to the one or another 'failed strategy'. I wish the remaining people strength and I hope they have learned from their mistakes so as not to repeat them in the future.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond