Deel dit artikel
-

Adidas verschuift reclamebudget van tv naar internet

Sportschoenfabrikant Adidas haalt reclamebudget weg bij televisie en gaat het leeuwendeel van die gelden op internet uitgeven.

Dat zegt bestuursvoorzitter Erich Stamminger in een interview met de Duitse krant Handelsblatt.

Exacte bedragen noemt hij niet, evenmin specificeert het de toename van de digitale bestedingen. Het staat echter vast dat in komende jaren jaren meer geld naar digitale media gaat dan naar traditionele. Stamminger noemt de oude media ‘niet meer zo belangrijk voor ons’.

Van Adidas is bekend dat het 13 procent van zijn omzet terug investeert in reclame. Het bedrijf boekte in het derde kwartaal van 2010 een omzet van 3,5 miljard euro. Dat komt op jaarbasis ongeveer uit op 14 miljard, waarvan dus een kleine 2 miljard naar reclame gaat. Komende jaren zal, uitgaand van deze gegevens, minimaal 1 miljard per jaar op digitale media wordt uitgegeven.

De reden voor Adidas om zijn bestedingspatroon om te gooien, is het feit dat zijn doelgroepen zich overwegend op internet bewegen en in mindere mate op televisie. Jongelui van tussen de 14 en 19 jaar zijn vaker op Facebook en Youtube dan dat ze sport op televisie kijken.

Het bedrijf laat korte promotiefilmpjes maken en publiceert die op internet. In de context van die video’s plaatst het verwijzingen naar online spelletjes en webwinkels waar Adidas-artikelen te koop zijn. Bovendien analyseert het op welke platformen welk soort reacties binnenkomen. Daarbij wordt niet enkel naar demografrie, maar ook geografie gekeken.

Adidas’ concurrent Puma maakte onlangs ook bekend dat het zijn digitale reclamebudget verdubbelt. Ook bedrijven als verzekeraar Allianz en bierbrouwer AB Inbev schroeven hun internetuitgaven aanmerkelijk.

Foto: flygraphix (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

danny at easyconcepts dot kom

hoeveel mailtjes, belletjes zou t mediaburo krijgen as maandag? 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond