Deel dit artikel
-

AdMob geeft downloadadviezen iPhone-programma’s

AdMob gaat via zijn mobiele advertentienetwerk downloadtips geven aan iPhone-eigenaren. Het bedrijf baseert zich daarbij op download- en gebruikspatronen van andere Apple-klanten.

In de komende weken lanceert AdMob zijn dienst iPhone App Exchange. Dat meldt weblog Techcrunch. Het bedrijf, gespecialiseerd in advertenties op mobiel internet, gaat daarbij geen reclame voor bedrijven vertonen maar voor softwaredownloads.

Iets meer dan 1.000 ontwikkelaars van iPhone-applicaties gebruiken AdMobs diensten reeds. Ze vervlechten banners in hun applicaties om geld te verdienen aan het werk. Consumenten die die reclame niet willen zien betalen enkele dollars om de reclames af te kopen. Binnenkort kunnen softwareontwikkelaars die posities ook gaan gebruiken om andere software te promoten.

Ontwikkelaars kunnen de bannerruimte in hun applicatie beschikbaar maken via AdMobs netwerk voor andere ontwikkelaars. Zodoende ontstaat als het ware een aanbevelingssysteem voor iPhone-eigenaren. Immers, AdMob ziet wie welke applicaties downloadt en gebruikt. Hoe vaker een programma wordt gebruikt, hoe meer het aanbevolen zal worden in bijpassende gebruikersgroepen.

Het systeem is bedoeld om gebruikers meer zicht te geven op mogelijk interessante downloads in Apples mobiele downloadwinkel. De bevat inmiddels meer dan 20.000 mobiele programma’s, wat volgens AdMod ten koste gaat van de overzichtelijkheid.  

Het bedrijf heeft reeds een vergelijkbaar maar minder ‘intelligent’ systeem in bedrijf:

Het ligt in de lijn der verwachting dat AdMob binnen afzienbare tijd ook een adviessysteem voor Google Android-toestellen uit zal brengen.

AdMob vergrootte onlangs zijn bereik in Nederland middels een samenwerking met Mads uit Amsterdam.

Foto: oskay (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond