Deel dit artikel
-

Adobe past clouddiensten aan na kritiek

Adobe gaat zijn cloudabonnementen aanpassen na scherpe kritiek van klanten. Het bedrijf wil zijn creatieve software voortaan alleen nog maar via de cloud aanbieden en stopt met de verkoop van losse softwarepakketten. Gebruikers vinden dat zij op deze manier op kosten worden gejaagd.

Wat de veranderingen precies gaan inhouden is nog niet duidelijk, maar Adobe houdt wel vast aan het abonnementsmodel. Een abonnement op Creative Cloud kost vijftig euro per maand, waarbij men toegang heeft tot virtuele versies van onder meer Photoshop, After Effects en Illustrator. Wel blijft Adobe zijn Creative Suite 6 los verkopen, maar die software wordt niet meer bijbewerkt. Maar klanten vinden het bezwaarlijk dat zij voor de bewerking van hun bestanden blijvend zijn aangewezen op een duur abonnement.

Adobe is het eerste grote softwarebedrijf dat zo’n drastische stap neemt. Microsoft heeft inmiddels een virtuele versie van Office, maar blijft de software ook los verkopen.

Concurrenten als Corel, Xara, Nitro, Nuance en Pixelmator zien intussen hun kans schoon. Corel biedt zijn software momenteel voor extreem lage prijzen aan en ook Xara heeft honderd dollar van zijn fotosoftware afgehaald.

Toch is de transitie van Adobe naar een cloudbedrijf nu al zichtbaar in de cijfers. Het bedrijf maakte gisteren de cijfers over het tweede kwartaal bekend (eindigend op 31 mei 2013). Daaruit blijkt dat het aantal abonnees van Creative Cloud met 221.000 is gestegen naar 700.000. Inkomsten uit abonnementen gingen van 160 naar 255 miljoen dollar, terwijl inkomsten uit losse producten daalden van 871 naar 655 miljoen. De totale omzet steeg elf procent naar ruim een miljard dollar. De netto-opbrengst bedroeg 76,5 miljoen (GAAP).

Deel dit bericht

5 Reacties

Marcus Moonen

Het CC model houdt in dat je als filmmaker, fotograaf, dtp’er niet langer eigenaar bent van je productiemiddelen, maar deze least / huurt. Ik kan me hier persoonlijk niets bij voorstellen.

De nadruk lijkt vooral te liggen op de toegang tot files in die cloud, maar een ander opkomend probleem is dat de data die gegenereerd wordt bij bedrijven en onderzoeksinstituten, in dergelijke mate gevoelig is, dat het door derden hosten ervan uitgesloten wordt door de algemene regels rondom dataverkeer – dit dus omwille van gegevensbescherming.

Dennis Sievers

Het license model zie ik nog niet eens als een groot probleem. Als je alleen Photoshop nodig hebt, ben je met 22 euro per maand klaar. Daar kun je 3 jaar mee doen voordat je aan de prijs van een los exemplaar zit. Meestal is er dan wel weer een update waarvoor je moet betalen, die nu bij de prijs inbegrepen is (voor zover ik dat kan beoordelen). Daarnaast voor veel kleine bedrijven of individuen erg betaalbaar op deze manier.

Die cloud omgeving van Adobe ben ik zelf geen fan van. Dus elke verplichting of restrictie die ertoe leidt om dat meer te moeten gebruiken mag wat mij betreft verdwijnen.

Bas Groot

Dat “vinden” gebruikers niet alleen, dat IS ook zo. Met name de kleinere ontwerpers, de eenpitters die in deze tijden niet zo veel geld verdienen, proberen een eenmaal gekochte versie zo lang mogelijk te gebruiken en die gaat op zo’n manier zomaar 3 jaar mee. Ze slaan dus altijd een paar upgrades over. Juist die kleine designers worden gepakt, want die hebben opeens 3x zo hoge softwarekosten terwijl ze het nu al niet breed hebben . Voor bijv grote design en DTP studio’s maakt ’t niks uit, die moeten toch altijd de laatste versie in huis hebben dus of dat via de cloud of via een kartonnen doos gaat maakt hen weinig uit. En laten we niet vergeten hoe Adobe CC zo snel groot is geworden: omdat de voorloper Quark Xpress, berucht om de irritante dongles, opeens z’n prijzen verdrievoudigde. Adobe maakt nu precies dezelfde fout, maar dan met internetdongles, als het ware. Typische marktleidersarrogantie. Terecht dat de concurrenten hun kans schoon zien om klantjes af te pakken. Go get ‘em boys!

Sign

Voorlopig lijkt het mij een weinig fortuinlijke business voor Adobe: abonnementen +95 miljoen, losse producten -216 miljoen. En wat betreft die productiemiddelen: welk bedrijf in vredesnaam koopt nu nog auto’s ipv ze te leasen???

erik

inderdaad is Adobe gestopt met het leveren van boxed pakketten, voorlopig zullen de cs6 pakketten nog steeds leverbaar blijven als TLP of CLP licenties en wordt de bestandsuitwisselbaarheid met de cc pakketten gegarandeerd, dus wat is het probleem ? ik zie als enige probleem dat niet alles pakketten in de tlp/clp-vorm leverbaar zijn, maar deze had de deisgn standaard of design premium gebruiker voorheen ook niet…. Adobe gebruikers welke niet ieder jaar hun pakket up-to-date willen of hoeven te houden kunnen voorlopig dus nog gebruik maken van CS6, en over een jaar zien we dan wel weer verder….. toch ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond