Deel dit artikel
-

Adobe met overname in crosschannel en campagnemanagement

Adobe legt 600 miljoen dollar op tafel om het Franse marketingtechnologiebedrijf Neolane te kopen. Hiermee vervolledigt het zijn portfolio marketingdiensten. De laatste aankoop brengt Adobe in crosschannel en direct marketing en het actief managen van mediacampagnes.

De overname van een bedrijf als Neolane mag geen verrassing heten. Adobe is bekend als leverancier van creatieve software, maar sinds vier jaar vaart het een nieuwe koers waar marketingdiensten centraal in staan.

Naast diensten als CMS, analytics, social en marketingoptimalisatie bleef er nog een aantal gaten open, dat met de overname van de Fransen direct wordt gevuld. Neolane biedt technologie voor het automatiseren en uitvoeren van mediacampagnes op het web en mobiel, in e-mail, via social, callcenters, DM en point of sale. De laatste drie zijn interessant, omdat daar de aansluiting met de fysieke wereld plaatsvindt.

Europa’s marketingbaas Mark Phibbs zei zojuist in een telefonische toelichting tegen Emerce: “Daarnaast hebben ze vierhonderd grote klanten en technologie die goed aansluit bij ons. Met deze overname kunnen we sneller één webinterface voor marketeers bouwen in onze Marketing Cloud”, de benaming voor de clouddiensten van Adobe.

Vooralsnog zal Neolane onder eigen naam actief blijven. Over de vorm, wijze en snelheid van integratie van de nieuw verworven diensten wordt nog niets gecommuniceerd. “De overname moet eerst worden afgerond.” Neolane heeft in Europa een aantal kantoren, niet in de Benelux. Het ziet er niet naar uit dat er meer komen voor zwaardere verkoopactiviteiten. “Zeker in Noord-Amerika is het geen bekend bedrijf. Maar Adobe zelf weer wel, dus via die route komen de nieuwe diensten binnen.”

“Marketeers kunnen nu met meer en betere data naar hun chief marketing officer om nieuwe investeringsbeslissingen te nemen.”

Naast marketingdiensten heeft Adobe ook creatieve diensten in ‘de cloud’ hangen, zoals bijvoorbeeld Photoshop. “Er zal meer interactie komen tussen de creatieve en marketingclouds.”

Het ziet er niet naar uit dat Adobe op korte termijn zijn marketingcloud geheel openstelt, zoals Salesforce doet, externe dienstenleveranciers. “We hebben wel een aantal API’s en partners als Publicis, Sapient Nitro, Razorfish en Accenture standaardiseren hun diensten rondom onze technologie.”

“We hebben nu een vrij compleet porfolio dat is gericht op de workflow van creatieven via bureaus naar de CMO’s. De grootste uitdaging wordt om ons dienstenpakket eenvoudig bruikbaar te maken.”

Adobe richt zich met Marketing Cloud vooral op de middelgrote tot grote bedrijven. Neolane bedient dit segment ook, gezien de klantenlijst.

Foto: Kevin Krejci (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond