-

Adobe Campaign: marketing over alle kanalen

Het bedrijf nam Campaign vorig jaar voor 600 miljoen dollar over van Neoline en heeft de oplossing geïntegreerd met Adobe Experience Manager. Inmiddels maken onder meer Sony Music, Alcatel-Lucent, Sears Canada en Sephora Europe volop gebruik van deze crosschannel marketingoplossing. Op de onlangs in Londen gehouden Adobe Summit in Londen kreeg het pakket extra aandacht.

Adobe noemt Campaign de enige echt crosschannel marketing-oplossing in de markt. Waar soortgelijke pakketten zich grotendeels beperken tot e-mail, gaat Campaign een stap verder. Op basis van verzamelde klantprofielen kan zelfs direct mail (dus op ouderwets papier) worden verzonden, vooropgesteld dat de klant zijn fysieke adres heeft opgegeven. Door de integratie van Adobe Campaign en Adobe Mobile Services 2.0 zijn ook push-notificaties voor verschillende mobiele applicaties mogelijk.

De voormalige Neolane-organisatie, het product en het klantenbestand zijn vorig jaar toegevoegd aan de vijf overige Adobe Marketing Cloud-oplossingen: Analytics, Target, Social, Experience Manager en Media Optimizer. Marketeers leren met het cloudpakket klantvoorkeuren voor kanalen (mobiel, direct mail) en kunnen daar hun campagnes op afstemmen. Het ene moment kan bijvoorbeeld worden begonnen met direct mail om de klant naar de website te sturen, het andere moment is mobiel het startpunt. Campaign maakt de klantcontactgeschiedenis inzichtelijk aan de hand van stroomdiagrammen.

In alle gevallen is het doel om de conversie te vergroten, bijvoorbeeld door klanten te vragen nog eens terug te keren naar zijn winkelkarretje als hij die voor de kassa heeft laten staan. De Franse online exploitant van flashsales Vente-Privé, met in Nederland tot boven de 100.000 klanten, gebruikt Campaign om die reden. Het bedrijf maakt nauwelijks reclame voor zijn site, maar probeert zoveel mogelijk conversie uit bestaande klanten te halen, vertelde medeoprichter Ilan Benhaïm op Adobe Summit.

In Nederland gaat Prominent, de grootste zitspecialist van Nederland, Adobe Campaign gebruiken voor het stroomlijnen van zijn marketinguitingen. Door een geïntegreerde benadering via de verschillende online en offline communicatiekanalen wil het bedrijf het contact met (potentiële) klanten verbeteren. Prominent maakte al gebruik van Adobe Experience Manager in combinatie met e-commerce software van Hybris voor het bieden van een ‘optimale online ervaring’.

Prominent is in Nederland de grootste aanbieder van stoelen, variërend van relaxstoelen en relaxbanken tot sta-op- en ergonomische stoelen. Met dochteronderneming Molenaar Welzijnsproducten levert Prominent daarnaast oplossingen voor leefcomfort, zoals rollators, scootmobielen, trapliften en seniorenbedden. Prominent presenteert en verkoopt zijn oplossingen via, twee websites, twee e-commerce platformen en ruim vijftig fysieke winkels in Nederland.

De websites vormen voor Prominent het belangrijkste platform voor het verstrekken van informatie aan klanten. Met Adobe Experience Manager worden contentrijke webpagina’s ontwikkeld, die tevens volledig ondersteund worden op smartphones en tablets. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld hun eigen stoel configureren. Daarnaast biedt dit pakket nog allerlei tagging-mogelijkheden. Voor de website van Molenaar Welzijnsproducten betekende de introductie van Adobe Experience Manager een conversieverhoging van 15 procent binnen de eerste twee maanden.

In het najaar komt er overigens nog een lichte versie van Campaign die alleen e-mail zal ondersteunen. Dat product zal uiteraard een stuk goedkoper zijn, en wellicht betaalbaar voor het MKB.

Een uitgebreide visuele presentatie van Campaign:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond