Deel dit artikel
-

Afbouw zakelijke KPN-merken leidt tot opzeggingen

Het schrappen door KPN van de dochtermerken Telfort Zakelijk en Yes Telecom heeft het telecombedrijf geen goed gedaan. KPN heeft ook in de zakelijke markt zowel klanten als omzet verloren. Dat blijkt uit het Dutch Virtual operators-rapport van Telecompaper.

De KPN-dochters waren de grootste twee grootste virtuele operators (aanbieders zonder eigen netwerk) in het zakelijke segment.

Telfort Zakelijk zag in het eerste kwartaal van dit jaar zijn volume al met 15.000 simkaarten dalen. De mobiele zakelijke omzet zakte naar 11 miljoen euro. Sinds mei worden er geen klanten meer geworven. Klanten waarvan het contract afloopt, krijgen een aanbod van KPN om over te stappen.

Zustermerk Yes Telecom zag het aantal simkaarten bij zakelijke klanten dalen met 10.000. Dit merk gaat ook stoppen, al is het nog niet bekend wanneer. Duidelijk is dat klanten de overstap naar KPN niet zien zitten.

Andere merken profiteren daarvan. Zakelijke operator Voiceworks ziet al enkele jaren zijn volume van simkaarten juist groeien. Gedurende het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er nog eens 14.000 bij.

Beleggersvereniging VEB noemt de omzetontwikkeling bij KPN op de zakelijke markt ‘dramatisch’. De opbrengsten daalden met 5,5 procent doordat KPN klanten met traditionele vaste lijnen overzet naar een nieuw zakelijk platform.

De één-merkstrategie van KPN is ook op de consumentenmarkt geen succes gebleken. Het schrappen van Telfort heeft eveneens geleid tot opzeggingen. Het afgelopen kwartaal verloor het bedrijf per saldo 24.000 internetklanten en 7000 tv-abonnees.

Werknemers van dochter XS4ALL vrezen eenzelfde scenario als KPN de plannen om het merk op te heffen doorzet.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Aad smits

Ik wil ook weg maar ik zit nog tot noverber vast bij telfort

Hans

Ik ga ook bij Telfort weg maar heb nog geen keuze voor een andere glasvezelaanbieder kunnen maken.Maar zeker geen KPN.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond