Deel dit artikel
-

Maximo Ibarra stapt op als CEO KPN: ‘Geen relatie met 112 storing’

Maximo Ibarra verlaat om persoonlijke redenen KPN per 30 september. Hij keert met zijn gezin terug naar Italië.

KPN benadrukt dat het vertrek losstaat van de grote 112 storing bij het bedrijf. De alarmnummers 112 en 0900-8844 waren gisteren in grote delen van het land uren onbereikbaar. Mensen in nood die met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hadden, moesten bellen met een alternatief nummer.

De storing in het telefoonverkeer van KPN lijkt niet het gevolg te zijn van een hack, aldus Joost Farwerck, lid van de raad van bestuur van KPN, gisteren tegen Nieuwsuur. Back-ups om de storing op te vangen, werkten niet.

De Tweede Kamer wil vandaag opheldering van het kabinet over de storing. De KPN top praat vandaag met minister Grapperhaus over de gang van zaken en mogelijke oplossingen. Ook de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid wordt daarbij betrokken.

Ibarra erkent dat de timing van de aankondiging van zijn vertrek ‘ongelukkig’ is. Er kan echter ook nog een andere reden zijn voor zijn vertrek. Volgens de Italiaanse krant La Repubblica maakt Ibarra kans om topman van de Italiaanse tak van het Britse mediabedrijf Sky te worden, dat in Italië streaming- en telefoniediensten wil aanbieden.

Ibarra kwam in 2017 KPN versterken en werd CEO in 2018. Hij volgde Eelco Blok op, die bijna twaalf jaar op zijn post had gezeten. Ibarra kwam van Wind in Italië, waar hij leiding had gegeven aan de fusie van Wind en H3G. Voor zijn overstap naar Wind, heeft Ibarra verschillende commerciële en leidinggevende functies vervuld bij onder andere Benetton, FIAT en DHL. Daarvoor was hij in diverse marketingfuncties actief bij Vodafone Italië en Telecom Italia.

Het was voor het eerst dat KPN een buitenlandse CEO kreeg, maar dat leverde ook problemen op. Ibarra kwam onder vuur te liggen door de plannen om XS4All als merk op te heffen. Hij begreep de cultuur van de zelfstandige dochter niet goed.

De OR van het telecombedrijf besloot in april zelfs naar de rechter te stappen. KPN verzuimde namelijk de personeelsvertegenwoordiging van XS4All om advies te vragen. De zelfstandige dochter werd onaangenaam verrast door de plannen.

De OR werkte de afgelopen maand met adviesbureau Stratix aan een businessplan ter behoud van XS4ALL, waarbij waarde wordt toegevoegd en banen blijven behouden, maar Ibarra legde dat naast zich neer.

Het besluit om het merk op te heffen leidde tot massaal protest van XS4All-klanten en achter de schermen werd gewerkt aan een nieuwe provider, met leegloop van personeel bij KPN als reële optie.

De financiële resultaten werden er onder zijn leiding intussen niet beter op. KPN verloor als enige van de drie mobiele operators met een eigen netwerk het afgelopen eerste kwartaal marktaandeel. KPN kreeg procentueel de grootste klap vooral door aanhoudende druk in de zakelijk markt. Ook was er een (lichtere) daling in het consumentensegment. Hierdoor verloor de marktleider ook va marktaandeel en eindigde het met 40,1 procent in het eerste kwartaal van 2019.

Duco Sickinghe, voorzitter van de Raad van Bestuur, zegt het vertrek van Ibarra te betreuren. “Maar het bedrijf staat er goed voor, en we gaan op zoek naar een opvolger.”

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond