Deel dit artikel
-

‘Affiliate netwerken voegen weinig waarde toe’

Affiliate netwerken onderscheiden zich nauwelijks van elkaar. Maar weinig bedrijven voegen voldoende toegevoegde waarde toe. Dat is de conclusie van de Affiliate Survey Review 2012 van non-profit organisatie eCommerce Foundation.

Nederlandse verkooporganisaties zijn in het algemeen wel tevreden over de affiliate netwerken, al houdt het ook weer niet echt over. Scores zitten tussen 3 (gemiddeld) en 4 (goed), maar het onderzoek toont volgens eCommerce Foundation wel aan dat ze zich onvoldoende onderscheiden. In het kwalitatieve onderzoek scoort geen van de affiliates erg hoog.

De Net Promotor Score (NPS) – de mate van tevredenheid van online verkooporganisaties – is over de hele linie aan de magere kant. In het algemeen zijn online verkooporganisaties niet tevreden met het inzichtelijk maken van de eCPC (cost per click) van hun websites. Oftewel de bedragen die zij krijgen voor het doorsturen van een bezoeker.

Opvallend is dat weinig online retailers TradeDoubler als affiliate netwerk opgeven. Dit bedrijf werd enkele jaren geleden nog gezien als marktleider in Nederland. Ook Webgains lijkt compleet te zijn verdwenen op de radar van verkooporganisaties.

Deel dit bericht

12 Reacties

Marcel Dijkstra

Hoi Jan, dank je wel voor het onderzoek. Er zit veel bruikbare informatie in en Daisycon komt er goed uit dus daar zijn we blij mee. Om de cijfers op de juiste waarde te schatten, heb ik nog wel een paar vragen. Om hoeveel respondenten gaat het? Zijn dit adverteerders of publishers? In je header geef je aan dat netwerken weinig waarde toevoegen. In je onderzoek scoren de netwerken gemiddeld redelijk tot goed op Industry Expertise, Fraud Prevention, Extra innovative Features en Support. Voldoende toegevoegde waarde lijkt mij. Ik ben dus even nieuwsgierig waar je conclusie op gebasseerd is. Je geeft ook aan dat de online organisaties niet tevreden zijn onder de inzichtelijkheid van de Ecpc, maar op pagina 24 van je presentatie wordt juist het volgende aangegeven “The Ecpc is very transparant” en dat klopt in mijn beleving ook. Dat spreekt elkaar een beetje tegen. Kun je dit ook toelichten?

Jan Libbenga

Om te beginnen is het een samenvatting van eCommerce Foundation zelf, dat heb ik inmiddels in de tekst verduidelijkt.

De studie is gedaan onder ruim 100 verkooporganisaties die zich voornamelijk bevinden in de retail- en reisbranche. Hierbij hadden de mode-, electronica- en huis & tuin branche de overhand.

Het gaat er niet om dat de bedrijven onvoldoende toegevoegde waarde bieden, maar dat er onvoldoende onderscheid is tussen de aanbieders onderling. Kortom: niemand springt er echt uit.

De Affiliate Networks als branche heeft een NPS van -17, wat opvallend laag is. Zanox/M4N is het enige Affiliate Network met een positieve NPS van 21, gevolgd door Daisycon met 0 en Tradetracker met -14.

John

Beste Jan,

Is het dan niet zo dat de kop van dit artikel zou moeten luiden: “weinig onderscheid tussen affiliate netwerken”? Op dit moment suggereert de kop naar mijn mening ook dat netwerken weinig (toegevoegde) waarde bieden dus daarin ben ik het wel eens met Marcel.

Wat ik van de eCommerce Foundation niet zo heel goed begrijp is dat men een steekproef doet met N=100. Dit is natuurlijk volstrekt onbetrouwbaar waarmee de uitspraken nou ook niet echt zijn gestoeld op degelijk onderzoek.

En hoe zit het eigenlijk met de verdeling van verkooporganisaties in dit onderzoek? Stel dat er in deze relatief veel organisaties antwoord hebben gegeven die zijn aangesloten bij één bepaald netwerk. Mij is bekend dat veel aangesloten organisaties bij de eCommerce Foundation overwegend vaak samenwerken met één zelfde netwerk. Dat beïnvloed natuurlijk onmiddellijk de NPS.

Ik vind dit soort onderzoeken altijd erg interessant! Alleen valt me de kwaliteit hiervan helaas vaak erg tegen.

Marieke Verdonk

Overigens is dit een onderzoek in samenwerking met Twinkle.

Peter

Weinig toegevoeg waarde? In elk geval een onderzoek onder 100 respondenten zou ik zeggen, dat is van weinig waarde. Sorry hoor maar dit is en flutonderzoek.

Dat de netwerken wel toegevoegde waarde hebben maakt de onderstaande actie, van een van de netwerken ( de enige die iets heeft ondernomen tav van de domme Cookiewetgeving duidelijk)
Bij een van de advertentienetwerken hebben ze nu een mooie oplossing voor site eigenaren gemaakt, generiek in te zetten voor elke website., het lijkt me redelijk afdoende in elk geval om te laten zien dat je er mee bezig bent.
http://www.daisycon.com/nl/blog/cookietool_voor_publishers_beschikbaar/

(trouwens nog bedankt Daisycon, netjes gedaan)

John

Zodra een onderzoek niet vertelt wat de branche wil horen is het gelijk weer een flutonderzoek. Of het nu 100 of 1000 respondenten zijn, doet er dan natuurlijk niet toe. Zullen we wedden dat Peter het onderzoek niet eens heeft ingezien?

John

Wel bijzonder dat de mening van enkele personen direct de mening is van ‘de branche’. Net zo’n steekproef als: N=100.

Jorij Abraham

Beste allen,
Ik vrees dat ik verantwoordelijk ben voor het onderzoek. Ik probeer een paar vragen te beantwoorden:

eCPC: Merchants gaven aan moeite te hebben met de transparantie die veel affiliate netwerken hun affiliates geven. Ik begrijp dat ze het niet leuk vinden maar vind het persoonlijk wel een “fact of live”. Affiliates willen (terecht) een goede deal.

In het kwalitatieve deel kwam met name naar voren dat merchants affiliate netwerken weinig onderscheidend vinden en daaraan gerelateerd weinig (extra) toegevoegde waarde bieden. De lage NPS voor de affiliate industrie bevestigd dat men weinig redenen heeft om het gebruikte affiliate netwerk te adviseren bij anderen.

Mochten er andere vragen zijn (of als ik er ééntje heb gemist)… ik hoor het graag.

Marcel Dijkstra

Hoi Jorij, dank je wel voor je toelichting. Toch nog even een laatste vraag over de ecpc. In de presentatie van het onderzoek, die terug te vinden is op http://www.affiliatedag.nl, staat op pagina 24 de conclusie “the ecpc is very transparant”. Jullie concluderen dat dat niet zo is. Dit spreekt elkaar tegen. Kun je dit toelichten?

Jorij Abraham

Hi Marcel.

Het is kendelijk verwarrend door ons geformuleerd. Het tonen van de eCPC van merchants aan affiliates is zeer transparant (en naar mijn idee ook een goede zet van affiliate netwerken). Merchants zijn degene die deze transparantie echter vaak niet leuk vinden. Immers, als hun site minder converteert, moeten ze hun vergoeding verhogen, willen ze ten opzichte van andere partijen interessant blijven voor affiliates. Veel merchants klagen daarover. Het is naar mijn mening echter een fact of live. Op Google Adwords biedt je in feite ook in een hele transparante omgeving.

Is dit nu een beetje duidelijker?

Marcel Dijkstra

Hoi Jorij, het is me nu duidelijk. Dank je wel voor de toelichting.

Michiel Dijkstra

Om even in te haken op de discussie rondom de e-CPC; De e-CPC is inderdaad zeer belangrijk en bepaalt vaak of een affiliate programma wel of niet gepromoot wordt, en ook direct in welke mate. De manier waarop deze berekend wordt is echter van cruciaal belang. Wij hebben een nieuwe feature waarmee de e-CPC wordt berekend over de transactie herleid naar de bewuste klik. Bij andere partijen wordt de e-CPC berekend door te kijken naar de hoeveelheid kliks en transacties in een bepaalde periode. Dit is dan echter niet de daadwerkelijk cost-per-click.

Voor een concreet voorbeeld zie: http://www.daisycon.com/nl/blog/keywordmarketeers_opgelet/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond