Deel dit artikel
-

Affiliatebedrijven werken aan kwaliteitskeurmerk

Vier grote affiliatemarketingbedrijven in Nederland werken aan een kwaliteitskeurmerk om cowboypraktijken te bestrijden. Er moeten standaarden komen over meetmethodes en acceptabele advertentietechnieken. De als storend ervaren pop-upadvertenties van AdPeppers Ilead zouden verleden tijd kunnen worden.

Het gebeurt regelmatig dat adverteerders hun internetadvertenties op de raarste webstekken zien verschijnen. Bovenstaande afbeelding, bijvoorbeeld, is er een van de Postcodeloterij, met het gezicht van Henny Huisman direct onder een streaming pornovideo. Dit soort 'incongruente' plaatsingen zijn aan de orde van de dag via bannernetwerken maar ook affiliateprogramma's.

Daisycon, M4N, TradeDoubler en Zanox (gebruikersforum) proberen voor het einde van het jaar een gedragscode en kwaliteitskeurmerk te formuleren rondom affiliatemarketing. Dat is de vorm van internetmarketing waarbij een adverteerder via het netwerk van een tussenpersoon commerciële uitingen op externe sites plaatst. De sitebeheerder en netwerkexploitant ontvangen pas een vergoeding als een consument via die advertenties iets koopt of aanvraagt.

Jeroen Kramer van TradeDoubler Nederland: "Er zijn partijen in Nederland die zich niet houden aan de ethische normen en waarden op dit gebied. Namen houd ik voor me, maar met het keurmerk willen we daar iets aan doen. Iedereen in de branche is ermee gediend op een normale manier met affiliatepartners en adverteerders om te gaan."

De bedrijven trachten een gedragscode te formaliseren, hopend op de steun van collega-marketingbedrijven als Testnet en NetDirect.

De vier initiatiefnemers zien zichzelf als de  belangrijkste van de Nederlandse markt.

Zwarte lijst werkt

De directeur van TradeDoubler zegt dat de initiatiefnemers nog maar aan het begin van het formaliseringsproces staan. Zodra het keurmerkvoorstel af is, willen de opstellers het indienen bij IAB Nederland om marktbrede steun te krijgen.

Kramer: "Een aantal bedrijven in de branche werkt al met elkaar samen. We wisselen informatie uit over fraudeurs. Als iemand tegenwoordig fraudeert bij een van onze branchegenoten komt hij op een zwarte lijst en wordt bij geen van de netwerken meer geaccepteerd met zijn sites. Dat werkt nu. De volgende stap is het kwaliteitskeurmerk."

Meetmethodes, cookie dropping en IP-tracking

Onderwerpen waarover de bedrijven afspraken willen maken zijn: omgaan met adware en spyware, meetmethoden, cookie dropping en de betrouwbaarheid daarvan, hoe om te gaan met blokkeringen van cookies en over hoe lang een affiliate-exploitant het IP-adres moet volgen van een belangstellende koper die geen cookies accepteert met zijn browser.

"Maar ook over het onverwacht of ongevraagd openen van browservensters. Veel internetgebruikers vinden dat te storend", aldus Kramer. Impliciet suggereert hij dat de opspringende advertentieschermen van Adpeppers Ilead snel uitgebannen kunnen worden in Nederland.

Marktplaats.nl experimenteert momenteel met deze pop-ups. Marketingdirecteur Oscar Diele: "We testen voortdurend nieuwe advertentievormen om de effectiviteiten ervan te meten. Deze proef met Ilead is kleinschalig en loopt via Webstats4u, het voormalige Nedstat. Het gebruik van adware en spyware is simpelweg contractueel verboden voor onze advertentiepartners. Dat staan we dus nooit toe."

Adpeppers Ilead-techniek is zo aggressief dat het technische blokkeringen simpelweg links laat liggen en zich toch aan de gebruiker opdringt.

Bereik versus kwaliteit

Marko Dobroschelski van Daisycon, ondermeer uitbater van Affiliates.nl, reageert: "Ik heb geen principieel bezwaar tegen pop-ups of adware. Het gaat erom dat duidelijk gemeld wordt hoe de advertenties gedistribueerd worden en, in het geval van adware, hoe men de software weer kan verwijderen. Adverteerders betalen bij ons naar prestatie. Niet voor het opbouwen van een merk. We proberen enkel zo veel mogelijk vertoningen te realiseren. Wel onderzoeken we de herkomst van binnenkomend verkeer om te zien of het niet compromiterend is."

Adverteerders en netwerkexploitanten maken, zeker bij 'performance based marketing', voortdurend de afweging tussen de schaal van het in te kopen bereik en de te verwachten kwaliteit van de reacties op de reclame.

De grens tussen adware en spyware en dus tussen gevraagde en ongevraagde beeldreclame is niet altijd even duidelijk. Kazaa bleek in zijn hoogtijdagen voor adware-bedrijven een uitstekend vehikel om pop-ups op grote schaal te distribueren. Weinig Kazaa-gebruikers wisten waar de plotseling verschijnende advertenties vandaan kwamen, omdat ze de gebruiksvoorwaarden van het p2p-programma niet hadden gelezen.

In Nederland genereren de beheerders van tienduizenden websites inkomsten door affiliate-advertenties op hun sites te plaatsen. Daisycons Affiliates.nl heeft naar eigen zeggen 32.000 aangesloten gebruikers. TradeDoubler is in Europa de grootste op dit gebied.

TradeDoublers Kramer verwacht dat de affiliatemarkt in Nederland komende jaren nog verder door zal groeien. In de Verenigde Staten en Engeland begint de groei af te vlakken. Dat peil is hier nog niet bereikt omdat Nederland internationaal vaak volgend is, niet leidend. Kramer: "In de VS is affiliatemarketing groter dan banneradverteren."

Deel dit bericht

7 Reacties

Wiebe

Dus als ik het goed begrijp gaan deze ondernemingen zich zelf in de vingers snijden? Volgens mij hebben ze nu zelf door dat niet alle campagnes even goed zijn!Enfin, de tijd van makkelijk geld verdienen komt aan een einde als je het mij vraagt en draaid de markt meer naar kwaliteit (en dus niet grote volumes) en service.Mocht er dan uiteindelijk toch een keurmerk komen dan hoop ik maar dat dit zo wordt opgesteld dat niet enkel de "grote" ondernemingen hier gebruik van kunnen maken en/of dat hier grote bedragen voor moeten worden neergelegd.

Eric

Ik als partner van deze 7 genoemde partijen (dus ook adpepper) vraag me af of dit keurmerk wel nodig is. Uiteraard is het goed om een keurmerk te hebben als je je wil onderscheiden van de slechte in de markt, maar zijn er zoveel "beunhazen" in deze markt? De kritiek op AdPepper kan ik begrijpen maar zal het keurmerk dit soort advertenties doen stoppen? Dat vraag ik me af. Als er door het keurmerk meer wordt samengewerkt om bv fraude VIA affiliateprogramma's te voorkomen denk ik dat het een goeie stap is, maar daar voor heb je naar mijn mening geen keurmerk nodig. Alle bedrijven krijgen straks het keurmerk en wat zijn we dan opgeschoten…

Jacobien

" Onderwerpen waarover de bedrijven afspraken willen maken zijn: omgaan met adware en spyware, meetmethoden, cookie dropping en de betrouwbaarheid daarvan, hoe om te gaan met blokkeringen van cookies en over hoe lang een affiliate-exploitant het IP-adres moet volgen van een belangstellende koper die geen cookies accepteert met zijn browser." En gaan ze ook afspraken maken over waar adverteerders zich aan moeten houden? Zo zijn er meerdere adverteerders die links naar andere sites prominent op de homepage plaatsen. Er zijn adverteerders die eindeloos wachten met het keuren van leads/sales. Adverteerders die niet reageren op mails etc. Er komt er ook meer duidelijkheid over de keuring van leads/sales? Nu weten de affiliates niet waarom bepaalde leads/sales worden afgekeurd; niet betaald, nepnaam etc. En komen er ook afspraken over het compenseren van affiliates als de tracking door de schuld van het mediabureau niet goed is gegaan?

M Roelofs

@Jacobien: Jouw opmerkingen staan geheel buiten dit onderwerp. Dat zijn nou precies de onderscheidende kenmerken tussen adverteerders (dus de campagnes die jij bereid bent te plaatsen) en netwerken (hoe service gericht is een netwerk). Het door Erwin beschreven onderwerp gaat over ethische zaken en eerlijk zaken doen met de belangen van consumenten in het oog.  Goed dat de affiliate netwerken hier afspraken over maken. Het moet danwel uit ethiek, danwel uit een dwingende gedragscode komen. Als je als adverteerder je netwerk niet vraagt of hij het gebruik van spy& badware uit sluit, ben je mogelijk mede financierder van de verspreiding van dit soort software. Helaas moeten de goeden soms leiden onder de kwaden.

Vincent Heidinga

Goed dat er over na wordt gedacht. Of het een goede oplossing is zal de tijd leren, maar ik betwijfel het.  Ook als Affiliate kun je trouwens iets doen tegen de cowboypraktijken. Wij plaatsen bijvoorbeeld bepaalde campagnes niet (hoeveel omzet ze ook opleveren), omdat ze nou eenmaal niet zo 'leuk' zijn voor bezoekers. We waarschuwen onze bezoekers er zelfs voor, zodat ze via andere websites niet in handen vallen van ´de cowboys´. Enkele campagnes zijn namelijk vaak wel leuk op het eerste gezicht, maar achteraf een zeer opdringerig telefoontje van Duitse loterijen is minder leuk als je hierover van te voren niet of nauwelijks bent ingelicht. ;) @ De affiliatepartijenWellicht zinvol om hierover ook eens met affiliates te sparren? We hebben al met al toch een gezamelijk doel. @ EricIk ben het deels met je eens. Want inderdaad; alle partijen straks een keurmerk. And then..? Wie treedt er straks op als een soort politieagent om te waken over het nakomen van de gedragscode?

Kasper Katje

Maarten, je doet de aangevoerde punten wel erg makkelijk van de hand en vergeet, net als veel adverteerders en netwerken, het belangrijkste woord in de titel: affiliate. De affiliate is de schakel die jouw boodschap (adverteerder) of de boodschap van jouw klant (netwerk) presenteert aan de consument dus wanneer je over ethiek en eerlijk zaken doen praat is dat een schakel die je niet zo maar op een zijspoor kunt zetten. Ik heb eerder de indruk dat de drang naar een keurmerk er is om als netwerk zijnde beter in de kijker te komen bij de potentiële adverteerder al hoop ik natuurlijk dat het serieus en actief wordt ingezet om ondermeer de genoemde punten aan te scherpen en meer duidelijkheid en zekerheid te bieden aan alle partijen.

Jacobien

Maarten, Je leest enkel wat je wilt lezen. Je schrijft: "Het door Erwin beschreven onderwerp gaat over ethische zaken en eerlijk zaken doen met de belangen van consumenten in het oog. "Ik lees echter ook dat ze duidelijke afspraken willen maken over meetmethoden. En Marko van Daisycon schrijft elders op het net ook dat dat een van de zaken is waar meer duidelijkheid over moet komen. Mijn opmerkingen m.b.t. tracking zijn dus niet zo vreemd.Daarnaast vergeet je inderdaad zoals Kasper schreef wel even een belangrijk ding. Het woord affiliate.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond