Deel dit artikel
-

Affiliatemarkt blaakt van zelfvertrouwen

De affiliatemarkt merkt nog weinig van de crisis. Vorig jaar stegen de bestedingen aan affiliaqtemarketing in Nederland van 127 naar 131 miljoen euro op een totale online advertentiebesteding van ruim een miljard. En ondanks cookiesperikelen is de affiliatemarketeer optimistisch gestemd. Men verwacht groeicijfers van 5 tot 15 procent.

“De enorme klap die display-advertentie heeft gekregen, met name in de tweede helft van 2012, is affiliate marketing bespaard gebleven”, constateerde Roel van Rijsewijk van Deloitte gisteren op de Affiliate Dag in Utrecht.

Ongeveer één op de negen advertentie-euro’s wordt gespendeerd aan affiliatemarketing. De markt groeit gemiddeld 3,3 procent, deels omdat de adverteerder zekerheid zoekt in performance marketing. Van Rijsewijk: “Dat is vergeleken met de magere resultaten van display advertising best aardig. Google deed het overigens met achttien procent wel stukken beter, ook dat zou je een vorm performance marketing kunnen noemen.”

Volgens Van Rijsewijk is er potentie om verder te groeien. Affiliate marketing biedt adverteerders in toenemende mate inzicht in de resultaten. “Transparantie is de basis voor succes, verder zie je dat de belangstelling voor verschillende beloningsmodellen toeneemt. Naast Cost per sale (CPS) ook Cost Per Mile (CPM). Combinaties met Real Time Bidding (RTB) zijn ook denkbaar.”

Adverteerders beginnen zo langzamerhand ook weer meer uit te geven na de onzekerheid  begin dit jaar over de cookies. “Men heeft de hand op de knip gehouden, maar dat lijkt nu verleden tijd.”

Affiliate marketing moet het volgens Van Rijsewijk nog steeds hebben van de sectoren Telecom, Financiële dienstverlening en Reissector. Daarin is maar weinig verandering gekomen. Telecom zakt wel iets weg.

Met een groeiende markt lijken ook steeds meer mensen zich bezig te gaan houden met affiliatemarketing. Volgens de jaarlijkse Affiliate Enquete van Yonego is het aantal affiliatemarketeers het afgelopen jaar weer toegenomen, hoewel het aantal voltijdbanen nog altijd klein is en het gemiddelde maandinkomen op een magere duizend euro uitkomt. En het aantal mensen dat dit bedraag haalt, neemt eerder af dan toe.

De top drie affiliatenetwerken is grotendeels ongewijzigd ten opzichte van het jaar daarvoor. Op de eerste plaats staat nog steeds Daisycon/Paxz, gevolgd door TradeTracker en Zanox–M4N. Wel is er sprake van lichte daling van hun aandeel in vergelijking met vorig jaar, Affiliate4You liet als enige een stijging zien van 6,6 procent.

Deel dit bericht

2 Reacties

mdobro

Opmerkelijk ( zelf voor ons dat we de grootste zijn), ik ga ervan uit dat de display/retargeting activiteiten van de netwerken uit de de bovenstaande cijfers gehaald zijn:
de ranking van de Netwerken geeft een ander beeld dan de schatting op het affiliateblog: http://www.affiliateblog.nl/affiliatetop10-2012/comment-page-1/#comment-18168

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Ter verduidelijking: De rangschikking van de netwerken komt niet van Deloitte, maar van de in maart verschenen Affiliate Enquete van Yonego, die op de Affiliate Dag vanzelfsprekend ook weer aandacht kreeg. Deloitte beperkt zich tot de ‘ad spend’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond