Deel dit artikel
-

‘Afhaalpunten alleen duurzamer als consument en webwinkel samenwerken’

Afhaalpunten kunnen bijdragen aan de reductie van CO2-uitstoot bij de bezorging van pakketten. Een belangrijke voorwaarde is dat meer consumenten gebruikmaken van afhaalpunten en dat de bereikbaarheid van de punten wordt vergroot. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek.

Nederland telt momenteel 9584 afhaalpunten. Door de groei van de omnichannel (web)winkels komen er steeds meer mogelijkheden bij om pakketten af te halen bij fysieke winkels. De meeste afhaalpunten worden beleverd als een huisadres, wat betekent dat de afhaalpunten onderdeel uitmaken van de ronde die de bezorger rijdt. Hoe meer pakketten bij het afhaalpunt worden geleverd, hoe minder vaak de bezorger hoeft te stoppen bij huishoudens.

Onderzoek van Ruigrok NetPanel in opdracht van Thuiswinkel.org leert dat nu nog relatief weinig aankopen (circa 13 procent) worden afgeleverd bij afhaalpunten. Voor een vermindering van het aantal kilometers dat door de bezorger gereden moet worden, moeten er volgens het vandaag gepubliceerde onderzoek van TNO veel meer pakketten bij afhaalpunten worden afgeleverd.

TNO heeft op basis van modelberekeningen de effecten van een toename van het gebruik van afhaalpunten doorgerekend. Hieruit blijkt dat wanneer 50 procent van de pakketten in een ronde naar afhaalpunten wordt gebracht in plaats van naar huisadressen, er circa 17 procent CO2-reductie zal zijn in het totale last-milenetwerk. Op het moment dat het voordeel van het leveren aan afhaalpunten toegekend wordt aan de specifieke pakketten die naar het afhaalpunt gaan, dan is het milieuvoordeel per pakket zelfs 33 procent.

Ook het aantal afhaalpunten speelt een rol. Volgens de ACM Post- en pakketmonitor 2019 beschikt 16 tot 52 procent van de huishoudens over minimaal één afhaalpunt of pakketkluis op loopafstand – afhankelijk van de vervoerder. De sector kan een verschil maken door (meer) afhaalpunten op goed bereikbare locaties aan te bieden.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Michiel Nieuwkerk - ViaTim

Bedrijven zoals ViaTim stellen vervoerders in staat heel snel heel veel extra servicepunten voor de consument aan te bieden. Op dit moment mogen wij dit al voor 7 vervoerders doen waaronder: DHL, DPD en Red je Pakketje met ruim 350 ViaTim punten. Samenwerking tussen vervoerders biedt enorme kansen. Een servicepunt op loopafstand voor alle Nederlanders met fijne openingstijden kan zomaar in de komende 18 maanden in heel Nederland gerealiseerd zijn. Wij zien nog veel meer CO2 reductie kansen als je vanuit dit servicepunt ook in de wijk kan gaan thuisbezorgen.

Martijn van Schaveren - MyPup

Met een Pick Up Point van MyPup haal je direct een ‘afhaalpunt’ in huis.

In je appartementencomplex of op kantoor. Zij consolideren alle pakketten, van alle koeriers en alle webshops op een hub, en dezelfde dag komt er slechts 1 koerier naar het pand, die het pakje klaar legt in een kluisje. Mensen halen hun pakket dan op bij het ‘afhaalpunt’ bij hun op kantoor of in hun appartementen complex.

Er zijn al meer dan 200 van dit soort Pick Up Points in Nederland. Op plekken waar deze gebruikers dagelijks toch al zijn en dus niet apart voor hoeven te reizen. Ook dit scheelt erg veel CO2 uitstoot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond